Katten Pepsi på katthemmet Tassebo i Helsingborg. En av landets alla hemlösa katter som söker ett nytt hem.

Ny undersökning: Svår situation för landets överfulla katthem

De hemlösa katterna får inte plats på Sveriges katthem. Bara i år har katthemmen behövt avvisa över 1740 katter. På många håll i landet har trycket blivit allt större där vissa katthem avvisar fler katter än de omplacerar, visar en kartläggning som Sveland Djurförsäkringar har gjort av landets katthem.

I Sverige finns ungefär hundra hem och jourverksamheter för hemlösa katter. De här verksamheterna jobbar först och främst med att ta emot hemlösa och bortsprungna katter i syfte att hitta nya hem. I jämförelse med den senaste liknande undersökningen från 2015 har det blivit något svårare att omplacera de hemlösa katterna, även om ändå 3610 hemlösa katter fått en ny familj. Men det är långt ifrån alla som får ett nytt hem.

I år har över 1740 katter fått nej från katthemmen och riskerar då att bli kvar på gatan, i misskötsel eller hos hem som av olika anledningar vill bli av med katten.

Undersökningen visar också att det är en myt att så kallade “sommarkatter” utgör det vanligaste problemet med hemlösa katter. Antalet mottagna katter är jämnt fördelat över året oavsett om det är sommar eller vinter.

Drygt en tredjedel av katthemmen som är med i undersökningen är anslutna till organisationen Djurskyddet Sverige.

– Många katthem är överfulla och när de inte kan ta emot fler katter finns det en risk att katterna fryser ihjäl i vinterkylan. Det pratas ofta om sommarkatter som blir hemlösa men problemet är lika stort året om, säger Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare på Djurskyddet Sverige.

Även om platsbristen är den största anledningen till att katter blir avvisade finns det även utmaningar i processen att omplacera djuren. Kattungar går i regel lätt att hitta nya familjer åt. Men åt vissa katter är det svårare att hitta ett nytt hem.

– De katter som är svårast att omplacera är de som blivit skygga på grund av brist på mänsklig kontakt. Men om bara en skygg katt får chansen kan det gå hur bra som helst. Det finns det många exempel på, säger Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare på Djurskyddet Sverige.

FAKTARUTA:

• Samtliga katthem i kartläggningen anser att det är de skygga katterna som är de allra svåraste att hitta nya hem till.
  • En majoritet av katthemmen tar emot lika många katter på vintern som på sommaren.
  • 2017 året tog katthemmen emot 5073 katter och avvisade 1852. De gav under samma år ett nytt hem till 4844 stycken.
  • 2018 (till och med november) tog katthemmen emot 3799 hemlösa katter, de tvingades säga nej till 1742 och omplacerade 3610 stycken.
  • Djurskyddets kartläggning från 2015 visar att katthemmen då tog emot 6054 katter medan 1900 katter avvisades. Hela4665 katter fick då ett nytt hem.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i november 2018 av Sveland Djurförsäkringar. Ett webbformulär skickades ut till landets cirka 100 katthem. Datan baseras på de 49 katthemmen som svarade.

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Harej på Sveland, svarar på frågor om undersökningen:

henrik.harej@sveland.se eller 070-7133020

Åsa Hagelstedt på Djurskyddet, svarar på frågor om katthemmen:

asa.hagelstedt@djurskyddet.se eller 070-755 88 05

Om Sveland

Sveland Djurförsäkringar är ett kundägt och renodlat djurförsäkringsbolag som grundades 1911. Vi utgör en gemenskap av hängivna djurägare i form av både medarbetare och försäkringstagare. Tillsammans hjälper vi varandra och bidrar till djurs hälsa. Vi hittar alltid rätt försäkring för hunden, katten, hästen och smådjuret.

Läs mer om Sveland Djurförsäkringar på www.sveland.se eller följ oss på Facebook.