Almedalen 2013: "Männen, malmen och jakten på kvinnorna"

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 14:07 CEST

Ja, var e’ brudarna egentligen? År 2013 domineras fortfarande såväl gruvor som stålverk av män. Hur påverkar det arbetsmiljön och resultatet? Och framförallt, vad görs för att bryta könsmönstret? Varmt välkommen på ett garanterat dynamiskt lunchseminarium för att diskutera frågan med jämställdhetsministern, genusforskaren och företagsledaren.

TALARE:

Maria Arnholm, Jämställdhetsminister.

Eira Andersson, Lektor Institutionen för ekonomi teknik och samhälle, Luleå Tekniska Universitet. 2012 disputerade hon på avhandlingen "Malmens manliga mysterium: En interaktiv studie om kön och tradition i modernt gruvarbete".

Melker Jernberg, Affärsområdeschef SSAB EMEA och representant för Battle of the Numbers, satsningen för storföretag som vill gå från ord till handling när det gäller att få fler kvinnor till operativa chefspositioner och därmed skapa morgondagens företag.

Katrine Kielos, författare och ledarskribent (moderator). Publicerade 2012 boken "Det enda könet: varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin".

Välkommen på lunchseminarium med gruv- och stålindustrin!

"Männen, malmen och jakten på kvinnorna - hur får vi fler kvinnor till industrin?"
Tid:
Fredag 5 juli, kl 13:00. Samtalet börjar kl 13:45.
Plats: "Industriområdet", Hörnet S:t Hansgatan/Trappgränd, Visby.

ARRANGÖRER:

SveMin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, och Jernkontoret, den svenska stålindustrins branschorganisation

(Foto: Caroline Andersson, Regeringskansliet, SSAB och LTU.)

SveMin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.
Vi representerar ett 60-tal företag med 8.700 anställda. Våra fokusfrågor är: yttre miljö, arbetsmiljö, klimat och energi, infrastruktur, kompetensförsörjning, prospektering och markfrågor.

Kommentarer (0)