Return to Race

Hjärnskakningar är en allvarlig skada som tyvärr uppstår allt för ofta bland Svemos förare. Att få en hjärnskakning kan medföra många risker hos den drabbade personen. För att inte riskera att förarens tillstånd försämras med tiden, samt att föraren ska kunna återgå till sin träningsnivå/tävlingsnivå, har Stephan Filipowski gjort ett omfattande arbete om just hjärnskakningar.

Agerar man inte snabbt vid en eventuell hjärnskakning, kan efterföljderna hos den drabbade personen bli svåra att behandla.
Stephan Filipowski är Svemos förbundsläkare och har ett brett kunnande inom behandling av hjärnskakning.
Han har under flertal tillfällen föreläst inom Svemos elitsatsning om hjärnskakningar.
Stephan har med stöd från Annika Pettersson och Anna Arnér arbetat fram en hjärntrappa, ”Return to Race”, för att öka medvetenheten om hjärnskakningar.
Hjärntrappan definierar en hjärnskakning, hur agerar man och hur bearbetar man en hjärnskakning.

Trappan är tänkt att vara tillgänglig bland klubbar, hemma hos förarna eller varför inte i bakfickan.

Vill du fördjupa dig ännu mer om hjärnskakningar kan du läsa reportaget och intervjun med Stephan Filipowski i Race Magazine från nummer 11.

Vill du ta del av en dokumentation och trappan om hjärnskakning, besök länken nedan som leder dig till säkerhetsgruppens sida på Svemos hemsida.

Har du några funderingar kring hjärnskakningar kan du kontakta Annika Pettersson annika@svemo.se som i dialog med Förbundsläkaren svarar.

Svemo hoppas att verktyget ”Return to Race” ska öka medvetenheten och att fler får en bredare insikt om riskerna vid en eventuell hjärnskakning.

Till Hjärntrappan och dokumentationen >>

Race Magazine >>