Erfarna ledare visar vägen under Lag-VM Motocross

Det är oftast förarna som får rubrikerna men vilka är personerna bakom som arbetar i skymundan? Under Lag-VM i Lettland ska alla, tillsammans, se till att Sverige når en så bra placering som möjligt. Allt under ledning av erfarne Team Manager Jonte Engdahl.

Många timmars arbete från flera människor möjliggör att Sverige kan ställa upp med ett landslag i Lag-VM motocross. Förberedelserna har för vissa pågått i veckor före avfärd till Lettland.

Jonas Wing, förarcoach, är en av dem:

- På Lag-VM stöttar jag förarna med råd och tips om spårval och körteknik men även inom den mentala biten har jag ett ansvar. Att se till att förarna klarar av uppgiften. Tidigare under säsongen fungerar jag som ett bollplank för träningsupplägg och andra förberedelser för de förare som ingår i teamet jag arbetar med. Jag har själv tävlat på den här nivån och vet vad som krävs, säger Jonas Wing.

Även Daniel Johansson, mekaniker åt Filip Bengtsson, nämner den mentala biten som ett viktigt område:

- Det viktigaste för mig som mekaniker är givetvis att se till att maskinen inte går sönder, och om den gör det se till att få den på banan igen. Men det många inte känner till är det mentala samspelet mellan förare och mekaniker. Att veta vad som ska sägas, och hur, för att föraren ska vara så taggad som möjligt på startgrinden. Som mekaniker följer du verkligen med ända fram till start, säger Daniel Johansson.

Team Manager Jonte Engdahl, med egna erfarenheter som VM-förare, fyller i:

- Vi är ett team som tillsammans ska ge förarna de bästa förutsättningarna vi kan. På den här nivån är varje procent förbättring värd många sekunder och vi diskuterar stora som små saker. Allt från den mentala biten till inställningar på maskinerna, spårval på banan och val av däck är avgörande för att laget ska prestera på topp. Alla, från sponsorer till mekaniker och fans, bidrar med något vi inte kan vara utan, avslutar Jonte Engdahl.

• filip bengtsson
  • fredrik norén