Hålltider för Lag-VM motocross

Lördagen innehåller kvalheat där de 19 bästa lagen går till söndagens A-final. Övriga lag gör upp i B-finalen som körs söndag förmiddag. Vinnaren i B-finalen tar den sista platsen i eftermiddagens A-final.

Lördag

Lottning av startgrind 09.00

Öppen träning MXGP  10.00

Öppen träning MX2  11.00

Öppen träning MXOPEN  12.00

Kvalificeringsheat 1, MXGP  14.30

Kvalificeringsheat 2, MX2  15.30

Kvalificeringsheat3,  MXOPEN  16.30

Söndag

B-final  11.00

A-final

• Race 1, MXGP+MX2  13.08

• Race 2, MX2+MXOPEN  14.38

• Race 3, MXOPEN+MXGP  16.08

Tävlingsupplägg

Lördag: Den första dagen tävlar lagen för att kvalificera sig till A-finalen. Varje klas kör ett heat. Totalt 20 lag kan kvalificera sig. Lagets två bästa resultat i de tre klasserna räknas samman och de 19 bästa länderna kvalificerar sig för A-finalen som körs dag två.

Söndag: På söndagsmorgonen körs B-finalen där segrande lag får köra i A-finalen. A-finalen består av tre finalheat där alla tre klasser ställs mot varandra vilket innebär att alla förare kör två finalheat. Lagets sämsta resultat får räknas bort (totalt räknas 5 av 6 resultat). Ex;

Poängsättningen räknas utifrån förarens placering i heatet (oberoende av klass), det vill säga förstaplats ger 1 poäng, andra plats ger 2 poäng osv. Den lägsta sammanlagda poängen vinner. Poängsystemet innebär att det är dramatik ända till målgång på det sista finalheatet eftersom lagets sämsta resultat får räknas bort. Det blir strid om placeringar hela vägen.

• Motorsport

• svemo
  • mxon
  • motocross
  • lag-vm motocross

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 550 klubbar med tillsammans 125 000 medlemmar över hela Sverige. Våra grenar är motocross, enduro, speedway, isracing, roadracing, dragbike, trial, supermoto, minimoto, sidvagn, snöskoter och isbana/backe.

Annika Pettersson

Presskontakt Sportchef 011-23 10 84