Ny promotor för Svenska Mästerskapen i Supermoto

Efter flera års nedgång av licensierade förare i Supermoto, väljer nu Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, SVEMO att ta ett helt nytt grepp. Från och med nästa säsong drivs Svenska Mästerskapet i Supermoto av ett nystartat aktiebolag vars främsta syfte är att utveckla grenen och få fler förare att satsa på Supermoto.

Sedan 2001 har Supermoto varit en gren inom SVEMO och sedan 2004 har det årligen arrangerats Svenska Mästerskap. Nu har alltså SVEMO skrivit ett avtal med Supermoto AB som därmed är ny promotor från och med nästa säsong.

Supermoto AB kommer att ta ett helt nytt grepp och erbjuda både förare och andra intresserade att köpa aktier i bolaget för att skapa delaktighet att gemensamt utveckla Supermoto i Sverige. Under våren kommer därför bolaget att genomföra en nyemission och via en crowdfunding-kampanj väcka intresset att köpa in sig i bolaget och Svenska Mästerskapet. Det resta kapitalet ska sedan användas för investeringar som gynnar mästerskapsarrangemang samt till marknadsföring för att öka intresset för grenen.

Hela åtta SM-deltävlingar är inbokade till nästa säsong vilket är rekordmånga. Det är också 15-årsjubileum i Svenska Mästerskapet och det kommer att uppmärksammas lite extra. Över 300 förare, både nya, befintliga och tidigare förare, kommer att inbjudas att delta i säsongens mästerskapstävlingar.

Supermoto AB vill också satsa på damerna och hoppas att det ska finnas underlag för en egen damklass till nästa säsong. Även gatåkare ska lockas att prova på att köra genom ett förenklat reglemente och mindre krav på motorcykeln. Det ska vara lätt att komma och prova på att köra Supermoto på bana under tävlingshelgerna. Att publiken är viktig för sportens utveckling råder inga tvivel på och det blir en utmaning för Supermoto AB att locka tills sig publiken genom att arrangera spännande och roliga tävlingshelger med aktiviteter och underhållning. Bolagets förhoppning är att det även ska skapas efterfrågan på träningstillfällen och tror att det finns ett stort intresse att få både träna och tävla.

För mer information kontakta:

Tommy Ekström, SM-ansvarig, Supermoto AB tfn 072 – 395 17 76

Johanna M Carlsson, Svemo Supermotosektion tfn 0705 – 31 28 83

Läs mer på www.supermotoab.se

Supermoto AB är ett nybildat bolag var syfte är att utveckla sporten och skapa intresse för Svenska Mästerskapet, öka antalet aktiva förare och synliggöra Supermoto i media.

• mc
  • supermoto