Sinus tillväxtprojekt snöskoter

Svemo beslöt under hösten 2017, att tillsammans med Distriktsidrottsförbunden (DF/SISU) i Norr- och Västerbotten starta ett tillväxtprojekt för att öka antalet klubbar, förare och medlemmar i snöskotersporten.

Distriktsförbunden (DF)/SISU och i Norr- och Västerbotten är centrala i detta arbete. I vart och ett av de distrikten har det anställts projektledare som ska utveckla nya tränings- och tävlingsformer med inriktning på bredd och motion. I tillägg ska projektledaren med DF/SISU-resurser också jobba mer aktivt med föreningsutveckling för Svemos klubbar. Arbetet för projektledarna ska inte heller vara begränsat till de distriktenen. De ska kunna göra insatser på annat håll, bara det gäller snöskoter.

Nu är personalen på plats. I Västerbotten delas jobbet på två personer som sitter på unika kompetenser som kommer att gynna projektet. Det är Marino Carlsson som utgår från Lycksele och jobbar även med destinationsbolaget Gold of Lapland. Andra delen har Idrottskonsulent Lisbet Olofsson, Robertsfors.

I Norrbotten jobbar AnnaCarin Karlsson, Arvidsjaur på heltid. Hon är även känd som AC Star team, en karriär som ledde till att hon blev nordisk mästare i skotercross.

Sinus har påbörjat en kartläggning av nuläget samt att sätta verksamhetsmål. Genomgång av den övergripande strategin för RF:s medlemmar och de mål som tillhör strategin som är kopplande mot år 2025.

Fördelning av uppgifter

Svemo har under lång tid fokuserat på elitverksamheten, vilket givit ett antal VM/EM guld. Nu vill vi ge sporten nya resurser och möjlighet att växa på bredden genom att se över organisationen och eventuellt hindrande regelverk och strukturer för att ”öppna” verksamheten för alla motionsåkare som i många fall finns utanför idrottsrörelsen.

Sinus utvecklar en breddverksamhet som ska attrahera nya utövare som vill bedriva träning och tävling i Svemo. Idag finns Burkarcupen som körs i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland men inte kopplat till Svemos. Där kommer Marinos kompetens in. Han är en av dem som skapat cupen och utvecklat den till vad den är idag. Nästa steg är att se över regelverk och anpassa tävlingsformen för att se om den kan passas in i Svemo. AnnaCarins kompetens som fd elitåkare i skotercross kommer väl till pass när hon har insikten i tävlingsvärlden och de befintliga grenarna som Svemo har. Lisbets jobb handlar mycket om utbildning och utveckling av föreningar, särskilda insatser och kommunikation i uppdraget.

Projektet kommer att ledas av Mikael Eriksson i Västerbottens DF och under en ledningsgrupp där alla intressenter medverkar.

Idag finns fler än 170 000 snöskotrar registrerade och på vissa ställen är det mer naturligt att köra snöskoter än att ha egen bil. Sinus kommer att utveckla nya möjligheter för arrangemang och aktiviteter för den stora målgruppen. Svemo ska i framtiden fortsatt bedriva både tränings och tävlingsverksamhet men också, genom Sinus projektet, hitta nya former av event och aktiviteter, som kan utövas efter förarnas egna resurser, förmågor och kunskaper. Den moderna snöskotersporten ska kombinera det ideella med det kommersiella, det lokala med det regionala, bredd med elit, utövare och andra intressenter.

Det kräver att Sinus samarbetar i första hand med Svemos snöskotersektion och distriktsförbunden i norr, men också med andra aktörer utanför idrottsrörelsen. SNOFED, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, är involverade liksom turistorganisationer regionalt och lokalt. Målet är dessutom att engagera branschen och andra kommersiella aktörer för att skapa affärsmässighet i delar av projektet.

Nu åker vi!

Robertsfors
Lisbet OlofssonLisbet.olofsson@svemo.se

Lycksele
Marino Carlssonmarino.carlsson@svemo.se

Arvidsjaur
AnnaCarin KarlssonAnnacarin.Karlsson@sisuidrottsutbildarna.se

• sinus
  • snöskoter

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 470 klubbar med tillsammans 150 000 medlemmar över hela Sverige. Våra grenar är motocross, enduro, speedway, isracing, roadracing, dragbike, trial, supermoto, minimoto, sidvagn, snöskoter och isbana/backe.