Pressmeddelande -

Sverigeaktuella konstnären Ragnar Kjartansson vinnare av prestigefulla Ars Fennica

Årets Ars Fennica-pristagare är den isländska bildkonstnären Ragnar Kjartansson. Han är också en av fem konstnärer som hösten 2019 för första gången visas tillsammans i Sverige och på Sven-Harrys konstmuseum i utställningen Nordic Contemporary by Ars Fennica.

Priset delas ut vartannat år av Henna och Pertti Niemistös Bildkonststiftelse Ars Fennica. Stiftelsen grundades 1990 för att främja bildkonsterna, öppna nya internationella kontakter för den inhemska bildkonsten och sporra konstnärerna i deras skapande arbete. Prissumman om 40 000 euro innebär att priset är ett av Nordens största och ett av de mest etablerade konstnärspriserna.

I juryn sitter ordförande, med dr Leena Niemistö, Leevi Haapala chef Kiasma, Kai Kartio museichef Amos Rex och bildkonstnären Jussi Kivi. Efter juryns nomineringsprocess valde Roland Wetzel, chef för Tinguely-museet i Basel, Ragnar Kjartansson till vinnare 2019.

En del av Wetzels motivation lyder:

”…Presentationen ”The Boat”, en av nio videor i serien ”Scenes from Western Culture” (2015), berör kärnområden i Kjartanssons mångfasetterade konstnärskap, som kretsar kring teman som musik och teater och deras inbördes förhållanden. Det idylliska schweiziska bergslandskapet i ”The Boat” utgör en statisk kuliss för en scen som upprepas gång på gång: ett förälskat par anländer till en brygga. Den heteronormativa konventionalismen och den moraliska oförvitligheten i intrigen framhävs i en skenbart oändlig loop med små, slumpmässiga variationer som fortsätter in absurdum.

Att agera som en minimalistisk trickster utgör kärnan i Kjartanssons mångskiftande konstnärliga verksamhet. Hans sätt att exponera sig själv eller andra skådespelare som sköra personligheter som utmanar misslyckandet och hans dubbelbottnade benägenhet för nostalgi och romanticism återspeglar hans autentiska och empatiska pendlande mellan ”lekande” och ”varande”. I sina performancer och filmer om musik(skapande) lyfter han fram samarbete och vänskap, med en touch av melankoli och meditation, vilket resulterar i en fascinerande och oupplöslig spänning mellan det sublima och det triviala.”

Lördagen den 12 oktober öppnar utställningen Nordic Contemporary by Ars Fennicapå Sven-Harrys konstmuseum. På museet presenteras storslaget landskapsmåleri, skulptur och film tillsammans med lekfulla installationer. Konstnärerna Petri Ala-Maunus, Finland, Miriam, Bäckström, Sverige, Ragnar Kjartansson, Island, Aurora Reinhard, Finland och Egill Sæbjörnsson, Island arbetar med vitt skilda uttryck och är uppmärksammade internationellt och utvalda av Ars Fennicas jury.