Årets bokbuss 2015 finns i Trollhättan

Årets bokbuss 2015 tilldelas Trollhättans bokbuss. Priset delas ut på Stockholms stadsbibliotek 26 oktober vid ceremonin för Sveriges biblioteks utmärkelser.

Juryns motivering:

Att en organisation väljer att över en lång tid satsa på en verksamhet visar att man har förstått de främsta fördelarna med mobil biblioteksverksamhet: att den är flexibel, anpassningsbar och tillgänglig. Biblioteket som kommer till dig!

Den mobila verksamheten ses inte bara som ett komplement till de stationära biblioteken utan helt enkelt ett bibliotek i en modern organisation som arbetar med sikte på framtiden.

Genom en verksamhet som präglas av en hög professionell nivå, ett högt anseende bland brukarna och därtill en ny investering har man förutsättningar att driva en framgångsrik verksamhet i många år till.

Därför har juryn beslutat att tilldela utmärkelsen Årets bokbuss 2015 till Trollhättans bokbuss.

Jury
Anders Gistorp, ordförande, Falkenberg
Lise-Lott Nilsson, Lund
Ulrika Blomkvist, Boden, representant för föregående års vinnare
Magnus Torstensson, Biblioteksmuseet, Borås

Priset instiftades 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige fyllde 50 år. Priset delas ut till den bokbuss som på ett nyskapande sätt utvecklar verksamheten, samspelar med utvecklingen i samhället, har en väl förankrad verksamhet i kommunen/regionen och är inspiratör för kollegor. Vinnaren får överta ett vandringspris som är en trämodell av den första svenska bokbussen.