Årets mobila bibliotek finns i Kungsbacka!

Svensk biblioteksförenings utmärkelse Årets mobila bibliotek går till Kungsbacka kommun.

Priset instiftades 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige fyllde 50 år. Priset delas ut till den mobila biblioteksverksamhet som på ett nyskapande sätt utvecklar verksamheten, samspelar med utvecklingen i samhället, har en väl förankrad verksamhet i kommunen/regionen och är inspiratör för kollegor. Vinnaren får överta ett vandringspris som är en trämodell av den första svenska bokbussen.

Prisceremonin hålls i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm torsdag 18 oktober från kl 14.00. Alla är välkomna!

Juryns motivering:"Årets vinnare är ett tydligt exempel på vad kontinuitet betyder i utvecklingen av en framgångsrik mobil biblioteksverksamhet. Med stort tålamod, genomtänkta lösningar, långsiktiga och tydliga prioriteringar samt hög ambitionsnivå har verksamheten över decennier ständigt utvecklats. Denna långsiktighet har givit den mobila verksamheten möjlighet att utveckla sina samarbeten med andra aktörer och bygga upp en hög kompetens inom personalen. Därigenom har verksamheten kunnat ta en allt större plats i samhället, både som en väsentlig del av bibliotekssystemet i kommunen och som viktig samhällsinstitution. För att en mobil verksamhet över tid skall fortsätta vara relevant för många krävs en medveten utveckling av arbetet mot olika specifika målgrupper men även den för mobil verksamhet så grundläggande flexibiliteten för att fortsatt finna nya målgrupper, vägar och lösningar. Allt detta har årets pristagare! Därför har juryn beslutat att tilldela utmärkelsen Årets mobila bibliotek 2018 till Kungsbackas mobila bibliotek."

Jury:
Anders Gistorp, juryns ordförande, Falkenberg
Lise-Lott Nilsson, Folkbiblioteken i Lund
Birgitta Ingebrand, representant för föregående års vinnare, Mobibblan i Sundsvall
Olof Berge Kleber, Biblioteken i Borås
Helena Kettner Rudberg, Svensk biblioteksförenings styrelse

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 450 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.