Årets skolbibliotek är Skolbibliotekarieteamet i Kävlinge kommun

Vinnare av Årets skolbibliotek 2017 är Skolbibliotekarieteamet i Kävlinge kommun med motiveringen:

Årets skolbibliotek 2017 utmärks av ett nytänkande när det gäller organisation och samarbete, vilket leder till en stabil och innovativ verksamhet. Den gemensamma webbplatsen och de samlade medierna ger en klok resursanvändning. Genom kollegialt lärande och regelbundet nätverkande skapar man en stark grupp som bidrar till elevernas och personalens utveckling.

Priset delades ut av utbildningsminister Gustav Fridolin under Skolforum idag på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Priset Årets skolbibliotek delas ut av Nationella skolbiblioteksgruppen, som består av representanter från de flesta aktörer inom skola och bibliotek, inklusive författarorganisationer.

För information kontakta skolbibliotekarie Christina Strömvall christina.stromvall@kavlinge.se 070 7620632

För information om priset kontakta Nationella skolbiblioteksgruppens ordförande Jenny Nilsson, Svensk biblioteksförening, 070-695 11 29

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 450 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.