Aniarapriset till Jonas Hassen Khemiri

Svensk Biblioteksförenings Aniarapris tilldelas 2013 Jonas Hassen Khemiri.

Aniarapriset utdelas sedan 1974 årligen till en svenskspråkig författare av skönlitteratur för vuxna och består av en skulptur av Linnèa Jörpeland samt en prissumma på 50 000 kronor.

Juryns motivering:

”Jonas Hassen Khemiri tilldelas årets Aniarapris för hela sitt författarskap, som inleddes 2003 med romanen Ett öga rött. Redan här framstod författarens idiom, khemiriskan, som fullt utvecklat, en lekfull, fiktionsuppluckrande och metalitterär stil med tydliga rötter i 1900-talets breda europeiska prosamodernism. Khemiri är dock inte bara en språkets Oppfinnar-Jocke, utan tematiserar med ett liknande snille behovet av självuppfinnande, i ett samhälle som blott alltför gärna beslår sina invånare med sådant som etnicitet, klasstillhörighet eller sexualitet. Som i senaste romanen Jag ringer mina bröder från 2012, där kemistudenten Amor definierar sig själv som ”ununtirum”, ett nyligen upptäckt grundämne, obekräftat men pockande på sin plats i det periodiska systemet.”

Prisutdelning sker 17 oktober 2013 i Stockholms stadsbibliotek, Sveavägen 73.

Juryn har bestått av Petter Lindgren, författare, Göran Schmitz, bibliotekarie, och Gunnel Arvidson Nilsson, bibliotekarie och juryordförande.

Aniarapriset utdelades första gången 1974 och då till P C Jersild, de fem senaste pristagarna är Anne-Marie Berglund, Erik Eriksson, Ann Jäderlund, Kristian Lundberg och Bruno K. Öijer.

Anna-Karin Korpi-Öhlund, mediakontakt, Albert Bonniers förlag, tel. 070-798 85 39

Gunnel Arvidson Nilsson, juryordförande, tel. 08-568 91 189

Stefan Engström, kommunikationschef, Svensk Biblioteksförening, tel. 070-551 90 74

Foto: Thron Ullberg