Bengt Hjelmqvists pris till Katarina Kristoffersson, Åmål

Bengt Hjelmqvists pris för framstående insatser på folkbiblioteksområdet har i år tilldelats Katarina Kristoffersson, Åmål. I sin motivering skriver juryn att ”Katarina Kristoffersson ställer frågor som är avgörande för bibliotekens vägval och framtid. Katarina har uppmärksammat bibliotekens roll som omvärldsbevakare och genom sitt arbete visat att alla bibliotek, oavsett storlek, kan engagera sig i utvecklingsarbete.” Katarina Kristoffersson är bibliotekarie i Åmål och arbetade under tre år med projektet Omvärldsbevakning på Länsbiblioteket i Värmland där man bl a arbetat med att ge det kommunala biblioteket en aktiv roll i kommunledningens omvärldsbevakning. Priset instiftades 1964. Bengt Hjelmqvist, som avled 2005, var en nestor i bibliotekssverige. Mellan åren 1945 till 1969 var han chef på Skolöverstyrelsens bibliotekssektion. Priset utdelas för framstående insatser på folkbiblioteksområdet. Prisutdelningen sker 11 maj vid Svensk Biblioteksförenings Biblioteksdagar i Malmö. Jury: Margaretha Eriksson, juryordf. Svensk Biblioteksförening, Maj Eriksson Jämtlands läns bibliotek, Kerstin Grum Länsbibliotek Halland och Inga Lundén, Stockholms stadsbibliotek Mer information: Katarina Kristoffersson 0532-170 91, 070-359 17 86 Juryordförande Margaretha Eriksson 070-971 71 01 Informationschef Peter Axelsson 070-552 46 16