Biblioteksverksamma intar Väven i Umeå

Rekordmånga är på väg till den årliga bibliotekskonferensen i Umeå för att inspireras av goda exempel och intressanta frågeställningar. I år samlas man 23-24 mars under rubriken Välkommen åter! Konferens om kvalitet och bemötande.

Biblioteken ska präglas av allsidighet, öppenhet och kvalitet, vilket ökar förväntningarna på personalens kompetens och bemötande. Hur skapas en miljö och ett utbud som alla kan känna sig inkluderade i? Hur får vi varje besökare att känna sig välkommen åter? På programmet finns hbt-certifiering, kvalitetsmodeller, normkritisk metodutveckling och mycket annat. Under konferensen finns också möjlighet att lyssna på Åsa Söderlind och Gullvor Elf från Högskolan i Borås som presenterar ”Vi arbetar i medborgarnas tjänst” en kartläggning av mediestrategiskt arbete som genomförts på uppdrag av Svensk biblioteksförening.

Konferensen riktar sig till alla som arbetar inom bibliotekssektorn i Norden och arrangeras av Svensk biblioteksförenings regionförening Västerbotten, Umeå stadsbibliotek, Sveriges depåbibliotek och lånecentral, Länsbiblioteket i Västerbotten och Umeå universitetsbibliotek. Följ vad som händer på konferensens Facebook-sida eller på twitter via #marsdagar.