Boden får priset Årets bokbuss 2014

Juryns motivering:

I en kommun med kombinationen stor yta och landsbygd samt få fasta biblioteksenheter ställs det höga krav på en mobil biblioteksverksamhet. Genom ett långsiktigt och medvetet arbete med fantasi och uthållighet har årets pristagare visat att man inte behöver vara störst för att vara bäst. I ett arbete som drivs av tankarna om att skapa en mötesplats för hela kommunen samt att söka upp de mötesplatser där biblioteket inte finns med från början – att ta plats – har man byggt upp en verksamhet där man visar att detta verkligen är allas verksamhet, oavsett vem du är. Att dessutom kunna nå 75% av alla barn i en kommun med en mobil biblioteksverksamhet är imponerande. Därför har juryn i år beslutat att priset som Årets bokbuss 2014 skall tilldelas Bodens bokbuss.

Juryn:

Anders Gistorp, ordförande, Falkenberg
Lise-Lott Nilsson, Lund
Anna Olsrud, Arvika
Nicholas Haldosen, Svensk biblioteksförening
Magnus Torstensson, Biblioteksmuseet

Priset instiftades 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige fyllde 50 år. Priset delas ut till den bokbuss som på ett nyskapande sätt utvecklar verksamheten, samspelar med utvecklingen i samhället, har en väl förankrad verksamhet i kommunen/regionen och är inspiratör för kollegor. Vinnaren får överta ett vandringspris som är en trämodell av den första svenska bokbussen.

• folkbibliotek