Carl von Linné-plaketten tilldelas Ulf Sindt och Jens Ahlbom för Landet mellan floderna

Svensk Biblioteksförenings Carl von Linné-plakett för 2010 tilldelas Ulf Sindt och Jens Ahlbom för Landet mellan floderna. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till den eller de som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar. Priset består av en glasplakett av Margareta Hennix samt ett stipendium om totalt 25 000 kronor.

Juryns motivering: ”I Landet mellan floderna har Ulf Sindt med text och Jens Ahlbom med illustrationer gemensamt skapat en helgjuten, lärorik och inspirerande bok om livet i det gamla Mesopotamien. Berättelser utifrån kulturhistoriska händelser och vetenskapliga uppfinningar knyter samman dåtid och nutid och ger oss en levande historia. Med uttrycksfulla bilder i en mjuk färgton förstärks såväl människornas som tidens och rummets närvaro i handlingen. Texten är med sina inslag av krig, religion och statsskick ändå befriande harmonisk. Det är en bok som litar på sina läsare och där de olika personerna och deras liv inbjuder till identifikation, förståelse och empati. Förutom att dokumentera gamla tider berättar text och bild på ett engagerande sätt även om hur man idag arkeologiskt och språkvetenskapligt kan ta del av denna rika skattgömma.”

Ulf Sindt har skrivit bilderböcker, kapitelböcker och många faktaböcker i skilda ämnen. På Natur & Kultur har han bland annat givit ut faktaböckerna I pyramidernas land och Solgudens folk.

Jens Ahlbom är barnboksillustratör och belönades 2003 med Elsa Beskow-plaketten. Han har bland annat illustrerat böckerna om Mulle Meck.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på ”Rum för barn”, Kulturhuset, Stockholm. Carl von Linné-plaketten utdelades första gången 1999.

Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 14 23
Peter Axelsson, informationschef 08-545 132 45, 070-552 46 16

• barnbok
  • litterärt pris
  • carl von linné-plaketten

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.