Elisabeth Östnäs tilldelas Nils Holgersson-plaketten

Nils Holgersson-plaketten 2016 tilldelas Elisabeth Östnäs för Sagan om Turid. Nils Holgersson-plaketten instiftades 1950 och utdelas årligen av Svensk biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Prissumman är 25 000 kronor.

Elisabeth Östnäs föddes 1974 i Lund. Hon har en fil mag i religionshistoria och litterärt skapande.

Prisceremonin hålls i Rotundan på Stockholms stadsbibliotek torsdag 16 november klockan 17–18, och är öppen för alla.

Juryns motivering
Elisabeth Östnäs har i Kungadottern och fortsättningarna Krigstid och Korpgudinnan givit oss ett mäktigt porträtt från vikingatiden. Kvinnan skildras som krigare, som mor, som hustru och som völva.

Läsaren möter en ung kvinna, som tvingas på flykt från sitt hem. Östnäs visar på ett skickligt sätt vad som händer med en människa som tvingas i exil. Det tidlösa sökandet efter ett hem och en identitet belyses på ett kraftfullt sätt. Karaktären Turid skildras i en karg verklighet med oddsen emot sig men med styrka att gå sin egen väg.

Det är en våldsam verklighet som beskrivs, men utan att våldet görs till underhållning. Asatro och kristendom beskrivs på ett nyskapande sätt. Starka och minnesvärda scener skapas där ett sparsmakat språk ger berättelsen ett spännande driv. Elisabeth Östnäs har skrivit tre viktiga romaner om vikingatiden för alla åldrar.

Jury
Karin Blomquist, ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Robin Linander, Sundbybergs bibliotek
Anna Hällgren, länskonsulent Länsbiblioteket Västernorrland
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

• utmärkelse
  • litterärt pris
  • barnbok

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 450 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.