IFLAs president Ellen Tise besöker Stockholm och Göteborg

IFLAs President Ellen Tise gästar Stockholm och Göteborg i slutet på mars (The International Federation of Library Associations and Institutions). Besöket är en del av arbetet inför IFLAs konferens i Göteborg i augusti . Ellen Tise kommer att ha möten med riksdagsledamöter och ledande politiker. För alla inom biblioteksområdet som vill höra Ellen Tise finns möjlighet i Stockholm och i Göteborg.

Ellen Tise är Senior Director vid Universitetsbiblioteket i Stellenbosch i Sydafrika och under 2009 - 2011 IFLAs president. IFLA, The International Federation of Library Associations and Institutions, har i år förlagt sin världskongress till Göteborg 10-15 augusti. Över 3500 biblioteksengagerade deltagare från hela världen väntas komma till Sverige för att delta i konferensen.

Ellen Tise kommer att berätta utifrån sitt presidenttema "Libraries Driving Access to Knowledge".

Stockholm
Måndag 22 mars kl 13.30 - 16.00. Plats: Stockholms stadsbibliotek, Spelbomskans konferensrum, Odengatan 63.

Göteborg
Onsdag 24 mars kl 15.00 - 16.30. Plats: Göteborgs stadsbibliotek, hörsalen, Götaplatsen. (Ingen föranmälan.)

Niclas Lindberg Svensk Biblioteksförenings generalsekreterare  070-660 80 77

Agneta Olsson, överbibliotekarie Göteborgs universitetsbibliotek och ordförande i National Committee 070-869 14 39

• ifla
  • bibliotekskonferens

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden bibliotekspolitisk organisation som verkar för ett bibliotekssystem av hög standard, för att den svenska bibliotekslagen tillämpas och utvecklas samt för biblioteken som ett värn för demokrati och yttrandefrihet. I augusti 2010 är Sverige värd för IFLA-konferensen 10 - 15 augusti i Göteborg.

Mer information om IFLA och Ellen Tise finns i nedanstående pdf-fil.