Isdraken av Mikael Engström föregående års bästa bok - tilldelas Nils Holgersson-plaketten

Svensk Biblioteksförenings Nils Holgersson-plakett för 2008 tilldelas Mikael Engström för boken Isdraken. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 25 000 kr.

Juryns motivering: "Isdraken av Mikael Engström är en spännande, varm och gripande bok om ett fosterhemsplacerat barns utsatthet. Den är komplex med välgörande samhällskritik innefattande såväl humor som rå verklighet. Genom berättarperspektivet solidariserar sig texten med de unga och tillåter också en spirande kärlek. Olika vuxenroller blir tydliga både som förebilder och avskräckande exempel. Läsningen drivs fram genom det vardagsnära, ibland drastiska, språket till berättelsens slut vilket liksom den barnlitterära traditionen påbjuder är hoppfullt."

Mikael Engström är född i Solna 1961 och är idag verksam som fotograf, journalist och författare. Mikael Engströms bok Kaspar, Atom-Ragnar och Snömannen låg till grund för SVTs julkalender 2001.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på "Rum för barn", Kulturhuset, Stockholm. Nils Holgersson plaketten utdelades första gången 1950 och då till Astrid Lindgren för boken om Nils Karlsson Pyssling.

Pressbilder finns på http://bilder.raben.se/

Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 14 23