Kulor i hjärtat av Cilla Naumann föregående års bästa bok - tilldelas Nils Holgersson-plaketten

Svensk Biblioteksförenings Nils Holgersson-plakett för 2010 tilldelas Cilla Naumann för boken Kulor i hjärtat. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 25 000 kr.

Juryns motivering: ”Cilla Naumann lotsar oss med berättelserna i Kulor i hjärtat in i en ung pojkes hjärtas hemligaste vrår. Intrigen är knivskarp. Med hjälp av ett distinkt språk håller hon läsaren i ett kittlande spänningsgrepp som ofta gränsar till det obehagliga.  Pojken pendlar i sitt förhållningssätt mellan barn och vuxen och därmed blottlägger han vuxenvärldens många tarvligheter. Men mellan skräck och hjärtklappning finns utrymme för igenkänning och eftertanke och även för ett litet skratt eller vemodigt leende. De avgränsade episoderna kan liknas vid små kammarspel där rummets enhet ger en förtätning. Med crescendot i slutscenens kyss övergår så till slut gastkramningen i ett jublande språng mot framtiden.  En sparsmakad text som ger mersmak. ”

Cilla Naumann är född 1960 och bosatt i Stockholm. Hon debuterade 1995 med romanen, Vattenhjärta, som belönades med Katapultpriset för årets bästa debut. Huvudpersonen i Kulor i hjärtat är samma person som i Naumanns första ungdomsbok Värsta brorsan (2006). Cilla Naumann har även skrivit manus till ett par novellfilmer, bl a Blindgångare (2005) som var Pernilla Augusts regidebut.

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på ”Rum för barn”, Kulturhuset, Stockholm. Nils Holgersson plaketten utdelades första gången 1950 och då till Astrid Lindgren för boken om Nils Karlsson Pyssling.

Pressbilder: http://www.alfabeta.se/forfattare/cilla-naumann

Cilla Naumann 073-646 85 31

Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 14 23

Peter Axelsson, informationschef 08-545 132 45, 070-552 46 16

• nils holgersson-plaketten
  • litterärt pris

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.