Moa-Lina Olbers Croall tilldelas Carl von Linné-plaketten

Moa-Lina Olbers Croall tilldelas Carl von Linné-plaketten för boken I mitt namn: en bok om att vara trans.

Carl von Linné-plaketten instiftades 1998 och utdelas årligen med en prissumma på 25 000 kronor till den eller de personer som framställt föregående års bästa fackbok för barn eller ungdomar.

Juryns motivering
Genom intervjuer, tips och fakta får läsaren både gripande och nyanserade skildringar av transpersoners verklighet. Moa-Lina låter många olika transpersonligheter få komma till tals. Hen lotsar läsaren genom könsidentitetsfunderingar, reflekterar kring bemötande, förklarar begrepp och ger oss läsare svar på frågor som inte alltid vågas ställas offentligt. Boken är en angelägen, livsviktig, mångfacetterad och informativ bok om att vara trans idag. Den berör, stärker och bör läsas av många unga, personal inom vård och skola, anhöriga och samhället i stort. En bok som gör skillnad och öppnar mot en värld som är okänd för många.

Moa-Lina Olbers Croall, född 1982, är en svensk författare och musiker. Moa-Lina har skrivit flera böcker för barn och ungdomar, varav I mitt namn som utkom 2016 är den senaste.

Jury
Karin Blomquist, ordförande, bibliotekarie Gotland
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping
Robin Linander, Sundbybergs bibliotek
Anna Hällgren, länskonsulent Länsbiblioteket Västernorrland
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier

Sveriges biblioteks utmärkelser
Svensk biblioteksförening delar årligen ut åtta biblioteksutmärkelser vid samma tillfälle. En inspirerande tilldragelse som blixtbelyser bibliotekens bredd och verksamhet mitt i samtiden. Svensk biblioteksförening vill genom sina priser hylla och uppmärksamma det framstående arbete som varje dag utförs på biblioteken. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Den totala prissumman för utmärkelserna är 200 000 kronor.

Att bibliotek är en av Sveriges mest älskade och välbesökta institutioner är känt. Många är skildringarna av hur biblioteken kan förändra människors liv. Hur bibliotek blir en trampolin som gör hoppet till en annan värld möjlig. En sagostund, en bokbuss, en akademisk uppsats om bibliotek, skönlitterära författare, slagkraftig marknadsföring, barn- och ungdomsböcker, fackböcker för barn, och Bengt Hjelmqvist pris för ”framstående insatser inom folkbiblioteksområdet”.

• litterärt pris

Svensk biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar cirka 3000 personer och 450 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.