Riksdagspartierna om bibliotek

Svensk biblioteksförening har ställt åtta frågor till riksdagspartierna som vi anser vara relevanta och av intresse för svenskt biblioteksväsendes användare. Frågorna handlar bland annat om skolbibliotekens bemanning, offentligt finansierad forsknings tillgänglighet, digitalisering och behovet av en nationell biblioteksstrategi.

– Biblioteket är ditt. Men det är riksdagen som avgör om biblioteken kan ge dig fri tillgång till kunskap, information och kultur även i framtiden. Därför är bibliotek en politisk fråga. I riksdagsvalet har du makt att ta ställning, säger Niclas Lindberg, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening.

– Vi har frågat de åtta riksdagspartierna för att underlätta för väljarna. För den som har bestämt sig så finns det många bibliotek där man kan förtidsrösta, avslutar Niclas Lindberg.

Valguiden samt riksdagspartiernas svar i fullängd finns att ladda ner på Svensk biblioteksförenings webbplats.