Svensk Biblioteksförenings Nils Holgersson-plakett för 2012 tilldelas Anna Ehring för Klickflippar och farligheten och Den stora kärleksfebern. Plaketten utdelas årligen av Svensk Biblioteksförening till författaren av föregående års bästa barn- eller ungdomsbok. Priset består av en glasplakett samt ett stipendium om 25 000 kr.

Juryns motivering: ”Anna Ehrings Klickflippar och farligheten och Den stora kärleksfebern ingår båda i serien ”Drakhjärta”. Kärlek, sorg, värme och humor bildar underlag för en spännande vardag där utmanande och svåra händelser balanseras genom den lilla draken som ett magiskt inslag. Nisse är en kille som med ärlighet och eftertanke klarar sig genom de flesta svårigheter . Det dystra i hans saknad efter mamman vägs mot ett fantastiskt porträtt av pappan där far/sonförhållandet blir tryggheten och solen i tillvaron.  Inslag med dikter och musik tröstar parallellt med dialogen som lyfter fram samtalet där barn och vuxna kan sätta ord på sina känslor. En uppmaning att säga nej till våld och att bejaka vänskap går som en röd tråd genom berättelserna.”

Priset utdelas vid Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Juryns ordförande är Ingrid Källström, bibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek. Nils Holgersson plaketten utdelades första gången 1950 och då till Astrid Lindgren för boken om Nils Karlsson Pyssling.

Pressbilder: www.bonniercarlsen.se

Lisa Lewin, PR/informationsansvarig, BonnierCarlsen, 070-773 84 93
Ingrid Källström, juryordförande, 076-123 13 11
Stefan Engström, informationschef, 070-5519074

• barnbok
  • litterärt pris

Svensk Biblioteksförening är en ideell, partipolitiskt obunden och fri aktör. Föreningen samlar och verkar för alla typer av bibliotek genom att informera om bibliotek och dess verksamhet, skapa debatt och bilda opinion, bedriva lobbning samt främja forskning och utveckling. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3100 personer och 550 institutioner inom svenskt biblioteksväsende.