”Energianvändningen i en byggnad kan sänkas med 10 procent på en dag”

”Energianvändningen i en byggnad kan sänkas med 10 procent på en dag”

För att skapa bästa inneklimat till lägsta kostnad behövs mer handling och kompetens och mindre avancerad utrustning. I en ny bok från Svensk Byggtjänst beskriver författaren Jan Forslund hur man bör se fastigheten som en helhet:

–Enkla och tydliga gränssnitt mellan teknik och människa, och kommunikation mellan ledning, driftpersonal och brukare är vägar till framgång.

Jan Forslund är civilingenjör och en välkänd person i Fastighets-Sverige. Han har arbetat på många ledande befattningar bland annat inom SWECO-koncernen, Fastighetsägarna Sverige och HEBA Fastighets AB. Idag verkar Jan som konsult och utbildare när det gäller energieffektivisering och att skapa ett gott inneklimat.

Samlad kunskap

– I den här boken har jag samlat erfarenheter från mina år i branschen. Det är konkreta råd som kan användas direkt. Jag vågar påstå att om du tar till dig dessa kunskaper kan du sänka energianvändningen i en fastighet med 10 procent över en dag. Alla byggnader har en förbättringspotential, hur moderna och energieffektiva de än är, säger Jan Forslund.

Lägger man ner ännu mer tid och engagemang finns ännu större möjligheter att spara energi, ofta uppåt 30 procent.

Tydliga gränssnitt och kommunikation

Enligt Jan Forslund handlar energieffektiviseringar bara till en viss del om utrustning och tekniska system. Men ännu större inverkan har kommunikation mellan driftpersonal, ledning och hyresgäster/kunder:

–Gränssnittet mellan system och människa måste vara tydliga. Det gäller både mot teknikern och kunden. Ledningen måste ta till vara idéer från kunder, samtidigt som den tar till vara kunskapen och erfarenheten i den egna organisationen.

Utnyttjar inte systemen

Jan menar att driftteknikerna måste ta tillbaka initiativet från dem som utvecklar tekniken. Många skaffar dyra komplicerade system, både för själva driften och för övervakning av den.

–Allvarligt talat, hur stor del av dessa systemlösningar används egentligen fullt ut?

Jan jämför med Word för Windows, som de flesta anser sig behärska:

–Normalanvändaren utnyttjar max tio procent av alla funktioner i Word. Detsamma gäller fastighetssystemen. Köp inte nytt, använd i stället det ni har optimalt.

Kompetens och resurser

För att göra det krävs kunskap.

Moderna byggnader blir allt mer komplexa. Detta ställer krav på både personal och brukare.

–Utbilda den egna personalen i stället för att ta in dyra konsulter som kan principerna men inte känner den unika byggnaden, säger Jan Forslund.

–Jag vill bidra till att marknadsföra fastighetssektorn som en attraktiv, spännande och viktig del av samhällsutvecklingen. Människor är medvetna om klimatfrågan och växthuseffekten är mycket väl känd. Likaså att byggnader står för runt 40 procent av koldioxidutsläppen i Sverige. Och vilka har makt att påverka detta? Jo, driftteknikerna.

Ut i verkligheten

Jan Forslund tipsar om att ledning och driftpersonal borde ta sig tid att gå en nattrond, titta in i driftcentraler och fläktrum, som fastighetsskötare gjorde förr. Det är en väldig skillnad på natt och dag – sommar och vinter.

–Jag lovar att hur bra system för övervakning du än har så kommer du att hitta fläktar som är i drift och spjäll som är öppna, trots att driftdatorn säger annorlunda. Teknik och verklighet måste gå hand i hand, avslutar Jan Forslund.

Boken har 182 sidor och ges ut av Svensk Byggtjänst i början av oktober.

Ur innehållet:

• Inneklimat
  • Värmesystem
  • Kylsystem
  • Luftbehandlingssystem
  • Styrning och reglerstrategier
  • Energieffektivisering

-------------------------------------------------------------------------------------------

För ytterligare info kontakta Jörgen Hallström, pressansvarig, jorgen.hallstrom@byggtjanst.se, 070-644 69 03.