Nytt inslag i Svensk Byggtjänsts podcast Snåret:  ”Kommunerna vågar inte säga nej till externa handelsetableringar”

Nytt inslag i Svensk Byggtjänsts podcast Snåret: ”Kommunerna vågar inte säga nej till externa handelsetableringar”

En stark trend sedan 1990-talets början är expansionen av externa köpcentrum. Men vad händer med våra stadskärnor när alltfler människor söker sig till köplador i stadens utkanter? I det senaste avsnittet av Svensk Byggtjänsts podcast Snåret diskuteras handelns utveckling och vilken effekt det har på stadsutvecklingen.

I programmet deltar Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna GFR, Peter Kadhammar, journalist på Aftonbladet och Magnus Edström, kommunalråd (MP) i Västerås. Programledare är som vanligt Emma Jonsteg från Utopia Arkitekter.

Folklig kamp räddade innerstan
Under 2013 fanns det 358 köpcentrum och handelsområden i landet och dessa omsatte tillsammans cirka 243 miljarder kronor. Det innebär att köpcentrum och handelsområden hade en marknadsandel på nära 38 procent av den totala omsättningen i svensk detaljhandel. Peter Kadhammar har nyligen rest runt i Sverige och tagit reda på hur det står till med handeln i våra städer. Han tecknar upp en mörk bild med öde stadskärnor och stora opersonliga köplador utslängda i städers utkanter. Men det finns undantag:

– Ystad och Arvika har lyckats behålla en levande innerstadshandel tack vare en folklig kamp! Men kommunalrådet i Arvika får varje vecka propåer från fastighetsbolag som vill bygga externa handelsetableringar, konstaterar han.

Magnus Edström (MP) är kommunalråd i Västerås och hans parti var det enda som motsatte sig etableringen av Erikslund – det stora köpcentrum i Västerås utkant som slog upp portarna 2011.

– Kommunerna har ju stor makt över externa handelsetableringar – men vågar inte alltid säga nej. I Danmark däremot är man mycket mer restriktiv till externa köpcentrum.

Smidig handel
Rudolf Antoni menar att människor är pragmatiska i sin vardag och tycker det är smidigt att kunna ta bilen till närmaste köplada, med gratis parkering och generösa öppettider. Men han är kritiskt till att kommunpolitiker så lättvindigt tackar ja till externa handelsetableringar:

– Det handlar om kommunal okunnighet att tro att ett köpcentrum löser allting – staden växer inte med externhandel.

Dead malls
I USA är det vanligt med så kallade ”dead malls”, det vill säga köpcentrum som lagts ner. Rudolf spår att samma trend kommer att drabba även Sverige, och då speciellt mellanstora köplador.

– Vi ser en livsstilsförändring som går stick i stäv med den externa handelns utbredning. Stadslivet blir alltmer attraktivt och folk värdesätter att bo centralt och kunna promenera dit de ska. Dessa faktorer öppnar upp för mer levande stadskärnor i framtiden.

Lyssna på Snåret via byggtjanst.se/snaret. Diskussionen kring programmen förs på Twitter @Snaaret samt på facebook.com/snaret.podcast