I Sverige är vi flitiga vid pantstationerna

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel (som är en av delägarna i Returpack som ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor) skriver i sin kvartalsrapport för Q3 2016 att vi i Sverige är riktigt bra på att panta våra PET-flaskor och burkar. I rapporten konstateras också att konsumenterna fått in vanan att ta med sina tomma burkar och PET-flaskor till livsmedelsbutiken, så mycket som 97 procent av det som pantas och därmed återvinns kommer in via butikernas pantstationer.

Siffrorna som visar att vi i Sverige är riktigt bra på att panta;

• 1,7 miljarder burkar och PET-flaskor pantas varje år i Sverige
  • 85 % av alla burkar och 83,5 % av alla PET-flaskor som säljs i Sverige pantas och återvinns därmed.
  • 97 % av de burkar och PET-flaskor som återvinns kommer in via livsmedelsbutikernas pantstationer.
  • 6 miljoner saftflaskor med pantmärke har sålts i dagligvaruhandeln sedan pantsystemet öppnades upp för saftflaskor i september 2015. Det går redan nu att se ett stort intresse hos konsumenterna att panta saftflaskor. Återvinningsgraden för de saftprodukter som funnit med längst i pantsystemet ligger idag på mellan 65 och 70 %,

Svensk Dagligvaruhandel är delägare i återvinningssystemen i Sverige och är stolta över att kunna bidra till de återvinningsmål som regeringen satt upp. Att konsumenterna är flitiga vid butikernas pantstationer och att så mycket som 85 procent av alla burkar och PET-flaskor kommer tillbaka i återvinningssystemet visar på en medvetenhet om miljönyttan med att panta, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Returpack, kanske mest känt för PantaMera-reklamen, ansvarar för det svenska pantsystemet av burkar och PET-flaskor för konsumtionsfärdig dryck. Returpack ägs av Sveriges Bryggerier (50 %), Svensk Dagligvaruhandel (25 %) och Livsmedelshandlarna (25 %).

Siffrorna ovan presenteras i Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport för Q3 2016. I rapporten presenteras även nyckeltal som försäljningsutveckling, sysselsatta i branschen, prisutveckling och framtidstro, sammanställt från källor som SCB, HUI, Eurostat mfl. Till Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q3 - 2016

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 070-9758085

• pressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Anna Jönsson

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation, press och opinionsbildning +46 709803209