Tillväxt för dagligvaruhandeln under första kvartalet 2016

Dagligvaruhandeln inledde 2016 med en försäljningsökning. Tillväxten under det första kvartalet blev 5,3 procent i löpande priser, men om man korrigerar för påsken som i år inföll i första kvartalet, blev utfallet 3,1 procent. Omsättningen landade på 76,2 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,9 miljarder kronor. Sett ur ett nordiskt* perspektiv visade svensk dagligvaruhandel återigen starkast tillväxt. På andra plats kom Norge med en tillväxt om 2,2 procent medan försäljningen i Danmark stod stilla och Finland visade en ökning om 0,8 procent.

- Försäljningen steg i dagligvaruhandeln under första kvartalet i år. Tillväxten i löpande priser blev 5,3 procent men korrigerat för påsken som inföll i mars 3,1 procent. Enligt konfidensindikatorn ser vi att handlarna ser relativt positivt på året och enligt HUI:s prognos kommer branschen landa på en tillväxt på 3,5 procent, säger Karin Brynell VD för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel

För ytterligare information:

Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel

Telefon: 0709- 758085

Se bifogad fil för Kvartalsrapporten i sin helhet. I detta nummer presenterar vi även siffror kopplade till dagligvaruhandels hälsoarbete

Nästa publiceringstillfälle:

Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport avseende Q2 2016 beräknas bli publicerad i mitten av augusti 2016.

*Estimerat av HUI Research utifrån de nordiska ländernas årliga dagligvaruförsäljning

• pressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag är ICA Sverige, Coop Sverige, Axfood, Bergendahls Food, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Anna Jönsson

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation, press och opinionsbildning +46 709803209