Almedalsinbjudan: Fördubbling av kollektivtrafiken – till vilket pris som helst?

Partnersamverkans seminarium i Almedalen kommer i år att fokusera på hur resandet med kollektivtrafik kan ökas, nyttan av ett ökat kollektivtrafikresande och branschens fördubblingsarbete.

I samband med seminariet presenteras en färsk uppföljning av fördubblingsmålen och resandestatistik i hela landet.

Det är många som håller med Partnersamverkan om att fördubblingsmålet ska prioriteras. Ett nästan enigt trafikutskott riktade i maj ett tillkännagivande till regeringen att se till att skapa förutsättningar för en fördubbling av kollektivtrafiken.

Tid och plats: Tisdagen den 30 juni kl. 12:30-14:30

Vi bjuder på lunchsmörgås och avslutar med kaffe och mingel.

Oscarssalen, Krukmakarens hus, Mellangatan 21, Visby.

Kollektivtrafiken skapar värden både för den som reser och för samhället. Hur prioriteras kollektivtrafiken bland andra politikområden? Blir det för dyrt att lyckas? Offentliga och kommersiella aktörer belyser olika aspekter, visar på goda exempel och framgångsfaktorer för att nå fördubblingsmålet.

Medverkande:

Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd, SLL

Birgitta Losman (MP), Regionråd, Västra Götalandsregionen

Tommy Gardell (S), Ledamot, Region Gotland

Peter Viinapuu, VD, MTR

Karin Brundell-Freij, Expert, WSP

Eva Tiséus, Marknadsdirektör, Transdev

Per-Åke Pettersson, VD, Taxi Östersund

Moderator: Annika Dopping

Kollektivtrafikens aktörer har sedan 2008 arbetat för att förbättra kollektivtrafiken. Samtidigt har marknaden öppnats för kommersiella initiativ och nya myndigheter har bildats. Arrangörer är intresseorganisationerna inom Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik - Sveriges Kommuner och Landsting, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet samt Jernhusen.

• fördubblingsmål
  • fördubblad kollektivtrafik
  • jernhusen
  • branschföreningen tågoperatörerna