Charlotte Wäreborn Schultz utsedd till VD i X2AB

X2ABs styrelse beslutade den 6 december att utse Charlotte Wäreborn Schultz som VD i bolaget från årsskiftet.  Idag är Charlotte VD för Svensk Kollektivtrafik. Hon kommer under en övergångsperiod efter årsskiftet och i avvaktan på att en ny VD anställs, att dela sin tid mellan att vara VD för Svensk Kollektivtrafik och att vara VD för X2AB, det nya bolag i branschen som ska arbeta med utvecklingsprojekt som är bättre att samverka kring än att var och en gör själv.

- För Svensk Kollektivtrafik handlar det nu om att vidareutveckla vår roll som serviceorganisation och att anpassa verksamheten ännu bättre till medlemmarnas behov av stöd och service. För att påskynda den processen kommer Svensk Kollektivtrafik att rekrytera en person som ska biträda VD i utvecklingen av Svensk Kollektivtrafik som serviceorganisation. Jag hoppas att en sådan person ska kunna vara på plats så snart som möjligt efter årsskiftet. Jag räknar också med att vi ska kunna hitta bra samverkansformer mellan Svensk Kollektivtrafik och X2AB, säger Christer G Wennerholm, styrelseordförande i Svensk Kollektivtrafik.

Charlotte Wäreborn Schultz, vd Svensk Kollektivtrafik, 070-528 08 70
Christer G Wennerholm via pressekreterare Sebastian Tham, 070-737 41 90

• charlotte wäreborn schultz

Våra medlemsföretag, länstrafikbolagen och regionala kollektivtrafikmyndigheter, erbjuder  lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Drygt 1,3 miljarder resor görs årligen med kollektivtrafiken.