Kollektivtrafikbranschen vill utveckla innovationsplattform

Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet och Branschföreningen Tågoperatörerna har i dag överlämnat ett gemensamt remissvar till Näringsdepartementet angående Transportforskningsutredningens betänkande Mer innovation ur transportforskning (SOU 2010:74).

Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet och Branschföreningen Tågoperatörerna deltar alla i det så kallade Fördubblingsprojektet som syftar till att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel och lämnar mot den bakgrunden ett gemensamt yttrande.

- Fördubblingsprojektet står bakom huvuddelen av utredningens förslag och vi tror att de kan medverka till ett effektivare utnyttjande av de samlade resurserna för forskning och innovation inom transportsektorn. Vi stöder särskilt förslaget om satsningen på Multidisciplinära Innovationsplattformar och är beredda att utveckla vår arena inom Fördubblingsprojektet till en sådan, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd på Svensk Kollektivtrafik och ordförande för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

Fakta om Multidisciplinära Innovationsplattformar (MIP):

En MIP ska baseras på ett operativt samarbete mellan näringsliv, akademi och samhälle, den ska ha funktioner för inkubation, demonstration, teknik och affärsverifiering och den ska utgöra en naturlig del av universitet och högskolors, näringslivets och samhällets transportrelaterade utvecklingsresurs för transportpolitiska och näringspolitiska mål.

En MIP ska kunna erbjuda forskare, tekniker, affärsutvecklare, administratörer och entreprenörer en attraktiv miljö där deras talanger och ambitioner tas till vara och vidareutvecklas i en kontext av nytta för akademi, offentliga organ och näringslivet.

Läs mer på: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/153986

Läs hela remissvaret här: http://www.svenskkollektivtrafik.se/om-svensk-kollektivtrafik/Remissvar/2011/Mer-innovation-ur-transportforskning-SOU-201074/

För mer information, kontakta:

Charlotte Wäreborn Schultz, tfn 070-528 08 70, charlotte.wareborn@svenskkollektivtrafik.se

För mer information om Fördubblingsprojektet, se www.fördubbling.se

• fördubblingsprojektet
  • charlotte wäreborn schultz

Svensk Kollektivtrafik är läns- och lokaltrafikens branschorganisation. Läs mer på www.svenskkollektivtrafik.se.