Pressinbjudan: Samhällsplanering för bättre kollektivtrafik – visioner och goda exempel i Almedalen

Under Almedalsveckan arrangerar Partnersamverkan ett visionärt samtal om samhällsplanering för bättre kollektivtrafik. Attraktiv och effektiv kollektivtrafik är en nyckel till hållbara städer och bidrar till en rad positiva effekter som exempelvis ökad tillgänglighet, rörlighet och tillväxt. Vad finns det för möjligheter och utmaningar? Vilka är framgångsfaktorerna inom samverkan med olika aktörer? Vad kan vi lära av varandra?

Samtalet leds av Susanna Popova och deltagare är:

Lotta Finstorp, riksdagsledamot (M)
Peter Örn, ordförande Samtrafiken
Karin Svensson Smith, ordförande Resenärsforum
Robert Sahlberg, affärsutvecklingsansvarig Karlstadsbuss
John Strand, VD Flygbussarna

Tid och plats: Tisdagen den 1 juli kl. 12:30-14:00.

Vi bjuder på lunchsmörgås och avslutar med kaffe och mingel. Oscarssalen, Krukmakarens hus, Mellangatan 21, Visby.

Under seminariet kommer även ett antal filmade intervjuer kring ämnet tas med i samtalet på plats. Intervjupersonerna är Ola Orsmark, affärsområdeschef, Jernhusen, Magnus Fahl, enhetschef, Trafikplaneringsenheten Malmö Stad, Ulla Hamilton, trafikborgarråd, Stockholm, Ann Wiberg, affärsområdeschef Stadsprojekt, Jernhusen och Anne-Sophie Arbegaard, projektledare Väsby Entré.