Ros och ris från Svensk Kollektivtrafik på Trafikverkets kapacitetsutredning

Svensk Kollektivtrafik anser att Trafikverkets kapacitetsutredning utgör en bra grund för regeringens kommande förslag om åtgärder i det kortsiktiga perspektivet och att dessa stärker kollektivtrafikens konkurrenskraft. Däremot finns det brister när det gäller prognoserna och behovet av investeringar som skapar förutsättningar för kollektivtrafiken i det mer långsiktiga perspektivet.

- Andra antaganden om samhällsutvecklingen och om potentialen för kollektivtrafiken hade lett till mer offensiva slutsatser om behovet av investeringar i infrastrukturen i perspektivet 2050, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik. Därför tar vi nu initiativ till ett särskilt framtidsscenarioprojekt där branschen, forskningen, näringslivet och andra intressenter får ge sin syn på vad som krävs för att skapa värde för resenärerna och vidareutvecklakollektivtrafiken långsiktigt, säger Charlotte Wäreborn Schultz.

Målet med scenarioprojektet är att det ska utgöra underlag för en bred diskussion om vad som krävs för att påskynda utvecklingen i riktning mot det branschgemensamma målet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. Det ska också utgöra grund för att få fram idéer om nya utvecklingsprojekt.

Hela remissvaret bifogas.