Svenska Lokaltrafikföreningen blir Svensk Kollektivtrafik

Idag, den 7 juli 2008, bytte Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) namn till Svensk Kollektivtrafik. Det beslutades vid föreningens årsstämma som hölls under Almedalsveckan i Visby.
- Namnbytet innebär att vi blir en tydligare avsändare för vårt uppdrag - att vara en röst för den lokala och regionala kollektivtrafiken och att verka för ökat samarbete mellan våra medlemmar, Sveriges trafikhuvudmän, säger Charlotte Wäreborn Schultz, Vd för Svensk Kollektivtrafik.

- De senaste åren har synsättet på kollektivtrafiken förändrats. Resenärerna vill ha en pålitlig och trygg kollektivtrafik samtidigt som miljöfrågan står högt på agendan. Detta kräver en ny typ av samarbete - lokalt, regionalt och nationellt. I detta samarbete spelar Svensk Kollektivtrafik en viktig roll, säger Christer G Wennerholm (m), styrelseordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Vi måste se kollektivtrafiken som ett sammanhängande system där de olika transportslagen kompletterar varandra med utgångspunkt från resenärerna. Helheten måste bli viktigare än delarna, säger Charlotte Wäreborn Schultz, Vd för Svensk Kollektivtrafik.

Fakta om Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik är läns- och lokaltrafikens branschorganisation. Medlemmarna - trafikhuvudmännen - har ansvaret för den lokala och regionala kollektivtrafiken med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige.

Vd: Charlotte Wäreborn Schultz
Charlotte Wäreborn Schultz har en bakgrund som landstingsdirektör i Jämtland och biträdande landstingsdirektör i Värmland. Charlotte är också en av författarna till boken "Riv stuprören - Från stuprörssamhälle till flödessamhälle".

Styrelseordförande: Christer G Wennerholm (m), Storstockholms Lokaltrafik
Christer G Wennerholm är trafik- och planeringslandstingsråd inom Stockholms Läns Landsting, styrelseordförande för Storstockholms Lokaltrafik (SL) samt Svensk Kollektivtrafik.
Länk till pressfoto på Christer G Wennerholm: http://www.sll.se/SLL/Templates/PressImages.aspx?id=185

För mer information kontakta:
Håkan Filipsson, pressekreterare åt Christer G Wennerholm, 08-737 41 90.
Charlotte Wäreborn Schultz, vd Svensk Kollektivtrafik, 070-528 08 70.
Läs mer på <a href="http://www.svenskkollektivtrafik.se">www.svenskkollektivtrafik.se</a>

Svensk Kollektivtrafik är läns- och lokaltrafikens branschorganisation. Medlemsföretagen, trafikhuvudmännen, har ansvaret för den lokala och regionala kollektivtrafiken med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Drygt 1,2 miljarder resor görs årligen med kollektivtrafiken.

• Regionfrågor