Anton Källberg skrällde - slog 32:an i världen

Anton Källberg skrällde - slog 32:an i världen

Anton Källberg tog nog sin största skalp i karriären när han besegrade sydkoreanen Kim Minseok, rankad 32:a i världen, i kvalspelet i German Open. 11-9 i skiljeset.

Det är hög klass på World Tour-tävlingen German Open och att bara ta sig in i huvudturneringen kräver tre eller fyra kvalsegrar. Anton Källberg klarade av två i herrsingel när kvalspelet drog igång under onsdagen. Först besegrade han slovaken Kristian Kobes med 11-7 i skiljeset och sedan följde han upp det med en riktig knall i den andra då han slog ut Minseok, rankad 32 i världen, i en ännu tuffare match, 11-9 i skiljeset. Det krävs dock två segrar till för att Anton ska ta sig in bland de 32 som det finns plats för i huvudturneringen. Imorgon torsdag möter han Masaki Yoshida, Japan, rankad 80 i världen.

Även Elias Ranefur och Mattias Karlsson hade lägen att slå klart högre rankade spelare men båda föll i sina matcher med 9-11 i skiljeset. Elias hade ledning 9-5 i avgörande set mot Kim Donghyun, Sydkorea, rankad 69:a i världen, men tappade sex raka poäng och matchen. Mattias hade 3-1 i set mot japanen Yuya Oshima, rankad 57, men föll tappade tre raka set, de två sista med 10-12 och 9-11.

Kristian Karlsson, Jens Lundquist och Jon Persson vann sina inledande matcher och är kvar till torsdagens spel. Kristian möter Stephane Ouaiche, Frankrike, Jens möter Paul Drinkhall, England och Jon ställs mot Andrej Gacina, Kroatien.

Matilda Ekholm går in i kvalspelet i damsingel under torsdagen. Där möter hon Mika Tsuchida, Japan.