Bra start för herrarna i lag-EM

Bra start för herrarna i lag-EM

De svenska herrarna gjorde en i stort sett felfri insats mot Polen och vann med 3-0, endast ett tappat set. - Det var bra go i hela laget, en skön start, sa Tickan.
- Mycket bättre än såhär kan vi nog inte göra det. Jäkligt skönt rent ut sagt, sa Kristian Karlsson.

Vid förra årets EM vände det svenska laget ett 0-2-underläge till seger i en maratonmatch så alla var inställda på en tuff batalj mot Polen, men riktigt så blev det inte.

PG harmonisk

Pär Gerell gav laget en perfekt start genom att vinna den inledande matchen över Wang Zengyi. De två första seten var jämna men PG var stark på slutbollarna och spelade taktiskt helt rätt, värderade lägena och gjorde det svårt för Wang.

- Han har känts harmonisk och trygg den sista tiden och det såg man idag när det hettade till. PG hade huvudet med och tog bra beslut när det var avgörande bollar, berömde coachen Ulf "Tickan" Carlsson.

I den andra matchen mötte Kristian Karlsson polacken Daniel Gorak och inledde lite trevande i första set.

- Första var väl inte sådär jättebra men de tre sista så spelade jag mer aggressivt och vågade gå på mer. Tredje setet var viktigt att vinna, sa Kristian.

Avslutningen på det tredje setet höll hög klass. Det var några riktigt bra bolldueller där Kristian vann de flesta. Till slut kunde han vinna det med 12-10 och även det fjärde med 11-7 och ta Sverige till en 2-0-ledning.

Bra anspänning på Jon

Jon Persson gick in i den tredje matchen och avgjorde för Sverige. Det var snålt spel utan några långa bolldueller inledningsvis mot Robert Floras. Jon servade bra och hade bra returspel och vann första set 12-10.

- Jon är ju rätt het men han hittade en bra anspänning och visade att han också kan vinna många poäng i det tajta spelet kring serve och retur och med skruv och placering, sa Tickan.

I andra och tredje set öppnade matchen upp sig. Jon gjorde en fantastisk boll från bakplan vid 2-2 i andra set och ryckte till 8-8 och setseger 11-4. Även tredje set var mer öppet och Jon spelade ut mer och mer ju längre matchen led. 11-7 i tredje och en 3-0-seger i första gruppspelsmatchen mot Polen. En smakstart.

Vitryssland och Italien torsdag

På torsdag väntar två matcher för herrarna, mot Vitryssland och Italien. Det gäller att vara bland de två bästa i gruppen för att nå kvartsfinal men det kan också vara viktigt att vinna gruppen för att få bättre lottning.

- Det kan bli en tuff dag imorgon med två matcher. Drar den första ut på tiden så är det kort tid emellan men vi har pratat om detta och kommer att vara förberedda på att prestera imorgon, avslutade Tickan.