Champions League-start för Eslöv mot Bremen

Champions League-start för Eslöv mot Bremen

På fredagskvällen 5 september sätter Champions League-äventyret igång för Eslövs herrlag. Första matchen spelas på bortabord mot Werder Bremen. Eslövs herrlag är för andra året i rad med i Champions League och i år också med ett starkare lag, då förstemannen Xu Hui är med.

- Förra året var en bra erfarenhet för oss och våra spelare fick många bra matcher men i år siktar vi högre. Vi har jobbat länge för att få med Xu Hui och han stod över spel i kinesiska ligan i sommar vilket gör att han är tillgänlig för spel, berättar coachen Peter Andersson.

Inga lätta matcher

Totalt 16 lag har kvalificerat sig till herrarnas Champions League och är indelade i fyra grupper med fyra lag i varje. Alla möter alla både hemma och borta och de två bästa i varje grupp går till kvartsfinal.

- Alla lag är bra så det finns inga lätta matcher men vi har en långsiktig ambition att etablera oss och kunna vara med bland de bästa. I år blir första målet att ta sig till slutspel men det blir tufft, säger Andersson.

Förutom Werder Bremen har Eslöv Chartres, Frankrike och Niederösterreich, Österrike i sin grupp.

Mattias Översjö spelade i Czech Open och har fått en del matcher såhär i början av säsongen. För Xu Hui och Robert Svensson blir det säsongens första matcher mot Werder Bremen.

- Robban skulle ha tävlat i Växjö men fick känning i ryggen och valde att inte riskera något och Xu Hui kom till Eslöv först i veckan. Båda ser ändå bra ut på träning så jag är positiv, säger Andersson.

Fler svenskar i Champions League

Eslövs herrar är det enda svenska laget i årets upplaga av Champions League men det finns ändå ett antal svenska spelare ytterligare som är med. Regerande mästarna Pontoise från Frankrike med Kristian Karlsson, Chartres, också de från Frankrike, med Pär Gerell och Jens Lundquist och Jon Persson i franska Angers.

I damernas Champions League, som består av totalt åtta lag, är två svenska spelare med. Li Fen i ungerska Szekszard och Matilda Ekholm i Ströck från Österrike.