"En stor upplevelse", sa Jens

"En stor upplevelse", sa Jens

En svensk som SOC-segrare i dubbel. Det var första gången på 39 år som det inträffade. Jens Lundquist och kinesen Xu Xin backade upp varann till 3–1 mot Pär Gerell/Yan An.

– Fantastiskt, en stor upplevelse, var det första Jens fick ur sig innan han bjöds in att sitta till bords med en representant för kinesiska ambassaden – och partnern och världstvåan Xu Xin, förstås.
Jens och Xu fick en blixtrande start och stack iväg till 11–1 i första setet. Det andra gick till PG/Yan An med 12–10 innan Jens/Xu Xin kontrade med samma siffror. I fjärde vände PG/Yan An på 2–4 till 6–4, men Jens/Xu Xin kvitterade och var därefter aldrig på efterkälken. Vid 9–9 tryckte Xu in en applådknipande backhand till 10–9 innan punkten sattes med 11–9 till 3–1 i set.

Tala om räckvidd
Xu Xin är en jätte när han vecklar ut sig.
– Jag har aldrig sett någon pingisspelare med sån räckvidd, berömde Jens.
Men inget var givet från början.
– Det tog några set innan jag visste var jag hade honom vid de olika spelsituationerna.
Xu Xin var nöjd med sin nyvunna svenske dubbelkompis, tio år äldre än han själv.
Kommunkationen spelarna emellan fungerade
– Men det verkade som han var lite nervös i början innan vi kom igång, sa Xu Xin.
Jens underströk att dagarna i Stockholm med det svenskkinesiska utbytet varit roligt.
– Jag påpekade för honom att det inte var hans första final, sa Jens.

"Kul erfarenhet"
Pär Gerell som haft en del goda stunder med Jens – glöm inte EM-bronset 2010 – fick nu se sin landslagskompis stå på andra sidan bordet.
– Det här var en kul erfarenhet, nu förstår vi bättre hur de tänker. Det kan vi få nytta av framöver, sa PG.
Det var inte första gången som SOC:s dubbeletta Jens Lundquist vann en tourtävling. 2004 gjorde han det med tysken Peter Franz och 2005 gjorde han det med just PG. Båda gångerna skedde det i Brasilien.
Apropå Brasilien så är det dit Xu Xin siktar.
– OS 2016 är min viktigaste uppgift de närmaste åren, meddelade han.

SVENSKKINESISK FÖRBRÖDRING i dubbel
med segrarna Xu Xin och Jens Lundquist till höger.
Foto: ÖRJAN WESTBERG

SOC, herrdubbel
Final
Jens Lundquist/Xu Xin, Sverige/Kina-Pär Gerell/Yan An, Sverige/Kina 11–1, 10–12, 12–10, 11–9.
Semifinaler
Gerell/Yan An-Chiang Hung-Chieh/Huang Sheng-Sheng, Taiwan 11–1, 13–11, 9–11, 11–4, Lundquist/Xu Xin-Chen Chien-An/Lu Po-Hsien, Taiwan 11–9, 14–12, 11–6.
Kvartsfinaler

Chiang Hung-Chieh/Huang Sheng-Sheng-Emmanuel Lebesson/Zhou Yu, Frankrike/Kina 11–6, 11–6, 12–14, 11–3, Gerell/Yan An-Quentin Robinot/Shang Kun, Frankrike/Kina 13–11, 13–11, 11–6, Lundquist/Xu Xin-Kristian Karlsson/Fan Zhendong, Sverige/Kina 6–11, 8–11, 11–6, 11–7, 11–5, Chen Chien-An/Lu Po-Hsien-Kazuhiro Chan/Kenji Matsudaira, Japan 11–7, 11–8, 4–11, 6–11, 11–8.

Svenska SOC-segrare i herrdubbel
1955 Tage Flisberg/Johnny Leach, Sverige/England