Herrarna i åttondelsfinal i lag-VM

Herrarna i åttondelsfinal i lag-VM

Vitryssland hade ingenting att spela för mot Sverige och valde att ställa över världsstjärnan Vladimir Samsonov, rankad 11 i världen. Det underlättade en del för Sverige men Vitryssland bet ifrån ordentligt ändå, särskilt Pavel Platonov 119-rankad i världen, som vann båda sina matcher.

-  Jag är irriterad för jag hade honom vid 2-1 i set och 8-5 i fjärde. Vid 8-7 returnerade han min serve i nät men domarna dömde bort den och sen avslutade han setet med en kantboll, sa Kristian Karlsson men ville inte skylla på otur:

-  Han spelade riktigt bra, det måste man ge honom.

Jens Lundquist inledde ändå matchen på bästa sätt och gjorde som han ville med 394-rankade Yarashenka. Fylld av självförtroende dominerade Jens från första till sista boll. De två sista seten var ren utklassning, 11-1, 11-1.

Vid ställningen 1-1 vann Pär Gerell över Khanin med 3-1 i set. PG, som sa att han spelade med handbromsen i under gårdagen, verkade ha släppt på den för spelet såg bättre ut. Han hade mer skruv i sina forehandsattacker och fick därmed mer säkerhet när han skulle gå på. De två första seten vann PG klart, tappade det tredje och kom under i början av det fjärde. Då kändes det lite nervöst men PG vände och vann klart och gav Sverige ledingen med 2-1.

Medgång för Platonov
Platonov fortsatte att spela bra även i sin andra match mot Jens Lundquist.

-  I första matchen var jag felfri men mot Platonov kom jag fel in i det från början. Jag kämpade mig tillbaka och räddade matchbollar men han spelade bra och hade det mesta med sig, i fjärde set kunde jag faktiskt inte göra mer, sa Jens.

Jens räddade matchbollar i tredje set och i fjärde tog han upp 6-10 till 10-10. Platonov spelade bra och då har får man ofta marginalerna med sig. Han hade två kantbollar fram till 6-10 och oturligt nog för Jens så avgjordes matchen på ännu en kantboll.

Kristian fick avgöra
Det såg lite spänt ut för Kristian i första set i den avgörande matchen mot Yarashenka. Svenskarna behövde ju vinna matchen för att säkra en plats i åttondelsfinalen utan att behöva lita på Sydkorea skulle slå Nordkorea.

-  Det var skönt när Kristian vann första set, då kändes det som att nu grejar han det här, sa Jens.

Och det gjorde han, med full koncentration och med ett briljant sista set vann Kristian den avgörande matchen med 3-0 och säkrade därmed en plats för Sverige i åttondelsfinalen.

-  Vi har gjort ett fantastiskt bra gruppspel med bra energi och glädje i hela laget. Bra matcher även mot Sydkorea och Taiwan som vi förlorade. Det visar att vi är farliga för i stort sett alla lag, sa coachen Peter Sartz.

Portugal, Singapore eller Österrike i åttondelen

Lottningen i herrarnas lagtävling hålls klockan 20.30 lokal tid (13.30 svensk tid) och Sverige får möta Portugal, Singapore eller Österrike.

-  Vi ska göra en jävligt bra match imorgon oavsett vilka vi möter, kan vi höja oss lite till så blir vi riktigt farliga. Vi spelar ett vinnande spel och det vill jag se att vi fortsätter med imorgon, vi har allt att vinna, avslutade Sartz.

Sverige-Vitryssland 3-2

Jens Lundquist - Vadim Yarashenka 11-6, 11-1, 11-1