Svenska Bordtennisförbundets ordförande Petra Sörling tillsammans med Karuu AB:s styrelseordförande Simon Zhu. Foto: SBTF

Ny partner med spännande synergieffekter

Ett samarbete där win-win är nyckelordet. Så kan det nya samarbetsavtal som Svenska Bordtennisförbundet skrivit med företaget Karuu AB sammanfattas.

Nybildade bolaget Karuu AB beskriver sig som länken mellan nordiska företag och globala slutkonsumenter. Företaget erbjuder via sin B2C-e-handelsplattform tjänster inom marknadsföring, försäljning och leverans samt företagsrådgivning inom produkt- och affärsutveckling med logistiklösningar inom e-handel.

Bakom företaget finns ett par hjärtan som brinner för bordtennis. Elin Bu har ett förflutet som spelare och svensk mästare i såväl Lyckeby BTK som Långshyttans BTK, då under namnet Bu Yehua och Jiang Changhong är för många en välkänd profil med ett flertal framgångsrika säsonger i BTK Warta från Göteborg.

Elin Bu arbetar idag som inköps- och ekonomiansvarig i Karuu AB och Jiang Changhong har rollen som VD. Tillsammans med Simon Zhu som har ett långt förflutet inom logistik och e-handel utgör de stommen för Karuu AB.

Prioriterat arbete
Samarbetet med Svenska Bordtennisförbundet syftar dels till att exponera Karuu på landslagets speldräkter och kanaler, dels till att marknadsföra Karuus tjänster globalt. Karuu kommer även arbeta för att värva ytterligare partners till Svenska Bordtennisförbundet.

– Fantastiskt roligt att vi nu fått till detta samarbete. Att både Elin Bu och Changhong är en del av vår bordtennisfamilj samt att Simon Zhu är väldigt bordtennisintresserad gör att det känns väldigt genuint. Företaget har ett mycket brett nätverk och är snabbväxande vilket gör att alla förutsättningar finns för ett framgångsrikt samarbete. Att paketera svensk bordtennis på ett smart sätt för att på så sätt skapa ytterligare partnersamarbeten är något vi kommer prioritera hårt framöver. Jag är helt övertygad om att potentialen är väldigt stor med tanke på allt det fina arbete som görs inom vår sport med fokus på hälsa, växa bordtennisfamiljen och att bordtennis verkligen är en aktivitet för alla hela livet, samt att våra landslag totalt sett befinner sig i en uppåtgående trend. Att vi nu, i dessa tider, kan teckna detta avtal ser jag som en bekräftelse på det, säger en nöjd Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Bordtennis – en hjärtefråga
Från Karuus sida stod det tidigt klart att svensk bordtennis var en partner som företaget ville samarbeta med.

– Med tanke på Elin och Changhongs bakgrund samt det faktum att jag själv tycker mycket bordtennis så kändes det helt naturligt. Mina barn har haft Changhong som tränare och vi ser också att det bland våra kunder finns ett stort intresse för varumärket svensk bordtennis. Vår målsättning är nu att växa vårt företag ytterligare samt via våra nätverk kunna skapa flera starka samarbeten för att kunna utveckla och skapa resurser för sporten i Sverige. Detta är något vi verkligen brinner för och vi är mycket stolta över att få vara med på resan framöver med Svenska Bordtennisförbundet, säger en minst lika nöjd Simon Zhu, styrelseordförande i Karuu AB.

Avtalet som tecknats är på tre år. Läs mer om Karuu AB på www.karuu.se.

Petra Sörling
Ordförande Svenska Bordtennisförbundet