Petra Sörling och Thomas Weikert Foto: SBTF

​Sörling återvald och bordtennisen störst i världen

På Internationella bordtennisförbundets (ITTF) kongressi Düsseldorf valdes Svenska Bordtennisförbundets ordförande Petra Sörling om för en ny 4-års period som ITTF Executive Vice President. Sörling som sedan 2009 sitter i ITTFs högsta beslutande organ omvaldes med bred marginal – näst flest röster efter Kina.

- Jag är otroligt stolt över att 190 länder av 208 röstberättigade länder gav mig och Sverige fortsatt support säger Petra Sörling.

På kongressen omvaldes även sittande President Thomas Weikert, Tyskland som dock mötte en tuff motståndare i motkandidaten den forna världsstjärnan från Belgien Jean-Michel Saive.

Internationella bordtennisförbundet välkomnade på kongressen sin 226e medlem Guinea Bissau därmed är världskartan komplett och bordtennisen störst i världen jämfört andra idrotter.