Svenska herrlandslaget redo för kvartsfinal mot Kina på VM i bordtennis

Svenska herrlandslaget redo för kvartsfinal mot Kina på VM i bordtennis

Man måste tro att det är möjligt. Vi vet att det är möjligt. Sverige har gjort det förr. Sverige har krossat den kinesiska muren förr. Nu i kvartsfinal så väntar Kina. Giganten i världspingisen.

Åttondelsfinal för svenska herrlaget på VM I Kuala Lumpur, Malaysia, mot Kroatien anförda av en formstark Andrej Gacina (rankad som nummer 18 i världen). En lagmatch som på förhand kändes ganska öppen men som skulle visa sig bli en storseger för Sverige. Det svenska laget gör i denna åttondelsfinal kanske sin bästa landskamp på åratal. Individerna spelade bra men att alla gjorde det samtidigt samt samspelet mellan spelarna lyfte hela prestationen gemensamt till att bli en enorm insats som svepte Kroatien ur hagen, ur hallen men framförallt ut ur VM

- Det är den bästa landskampen sen jag tog över landslaget. En makalös insats av grabbarna. Ett så fint lugn och sådant fokus. Jag är sjukt stolt över killarnas insats. Jag har förresten just tippat 3-1 till Sverige mot Kina i kinesisk TV, säger förbundskapten Marcus Sjöberg med ett skratt.

- Någon av kineserna kanske görs sitt livs match, Marcus Sjöberg svarar på frågan om vem av svenskarna som då kommer att förlora en match, svaret firas av med glimten i ögat men allvaret bakom att laget ska göra sitt bästa syns där.

- Vi gör vår bästa match när det gäller som mest, det är precis som det ska vara, Sveriges andra förbundskapten Ulf Carlsson kommenterar även han den svenska insatsen.

Imorgon 09.30 svensk tid så ställs vårt svenska landslag i kvartsfinal på mot Kina. Detta Kina som byggt upp den mur Sverige en gång rev och som stått orubbad sedan år 2000. Det året vann Sverige VM-guld. Det året spelades VM i just Kuala Lumpur.

Mediakontakt:
Max Ansbro, pressansvarig