Sverige till förstadivisionen efter rysare

Sverige till förstadivisionen efter rysare

Det blev en nagelbitare med en svensk matchhjälte i Daniela Moskovits och en lagseger där alla bidrog med varsin seger.

Inför matchen kändes matchen mot Litauen helt öppen och jämnt blev det. 2-2 i matcher och en helt avgörande mellan Daniela Moskovits och Egle Stucktye, som båda hade förlorat sina inledande matcher.

- Jag hade en klar ledning i skilje men tappade till 8-8 men då satte jag en grym forehand, sa Daniela.

Ja, Daniela var starkast på slutbollarna i skilje men låg illa till i fjärde set. Efter att ha förlorat det tredje kom hon under direkt med 0-3 och tog time out. Den välbehövliga taktikpausen utnyttjades på bästa sätt och Daniela kom ut och tog sex raka poäng och setet som gav ett avgörande.

Daniela först och sist

I den första matchen hade Daniela inte mycket att hämta mot Europamästarinnan från 2008, Ruta Paskauskiene. Liten chans fanns i första set men 8-7 blev 8-11 och andra och tredje rann det iväg.

Matilda Ekholm spelade andra matchen för Sverige och fick slita hårt för att vinna över Stucktye. Efter två jämna set där spelarna vann varsitt så fick Matilda igång sitt backhandsspel och kunde vinna de avslutande två seten och ge Sverige ledningen med 1-0

Linda som trea igen

Lika i lagmatchen och en viktig tredjesingel, Linda Bergström mot Ieva Venslaviciute. De två första seten till Linda men sen blev det tuffare.

- Hon blev säkrare ju längre matchen gick och då blev jag stressad, spelade lite för svårt och missade mina attacker. Jag kände mig också rätt nervös, sa Linda.

Linda förlorade de två följande setet och matchen gick till skiljeset. Linda ryckte ifrån vid 2-2 till 7-2 med säkrare och mer varierade attacker. Det höll hela vägen till 11-7 och ledning 2-1.

Matilda hade chansen att avgöra mot Ruta men formen har inte riktigt funnits under VM. Matilda har ändå vunnit de flesta matcherna men fått slita hårt för segrarna och det har tärt på kroppen. Efter att ha förlorat ett jämnt första set lossnade det i andra, då rörde hon sig bra och kom på med forehand.

- Men jag har inte haft känslan utan fått slita in bollarna och när hon spelade snabbt på mig i de avslutande seten försökte jag att forcera in slagen. Jag drev upp tempot istället för att dra ner det och spela med skruv, det blir lätt så när jag inte känner mig trygg, sa Matilda.

Tyvärr kunde Matilda inte ta med sig spelet i andra utan stressade upp sig och spelade svårare och svårare vilket ledde till fler egna misstag. 1-3 i set, 2-2 i lagmatchen och allt skulle avgöras i den sista.

Den avgörande matchen blev en rätt låst och nervös tillställning med korta bolldueller och en hel del enkla misstag. Daniela visade ändå upp kyla och mod i det avgörande läget vid 8-8 i skilje då hon vann tre bollar i följd.

- Vilken otrolig laginsats av tjejerna. De har gjort en fantastiskt bra turnering och det är faktiskt makalöst starkt att vi tar oss upp till förstadivisonen, berömde coachen Thomas von Scheele

Sverige - Litauen 3-2

Daniela Moskovits - Ruta Paskauskiene 8-11, 7-11, 8-11