Söderhamn står som värd för SM 2020

Unikt samarbete utvecklar bordtennisen i Söderhamn

Bordtennis och Söderhamn har under lång tid varit nära förknippade med varandra. Nu ingår Söderhamns kommun, Söderhamns UIF samt Svenska Bordtennisförbundet avtal om nära samarbete som tar sitt avstamp i ett nationellt mästerskap i form av Svenska Mästerskapen 2020 – samma år som den anrika Hälsingestaden fyller 400 år.

Utöver SM planeras en storsatsning som innehåller ett flertal sociala projekt och kringarrangemang som alla syftar till att sprida bordtennisen och dess många hälsoeffekter till en bred allmänhet.

– Söderhamns UIF är en av våra mest framgångsrika bordtennisklubbar genom tiderna. Klubben har fostrat flera landslagsspelare och tillhört sverigeeliten i decennier. Att vi nu tillsammans med dem och staden Söderhamn inleder ett omfattande och längre samarbete, där vi inte enbart riktar in oss på evenemang utan även inkluderar projekt som bygger på flera av de mjuka värden som bordtennisen också har, känns helt fantastiskt! Tillsammans ska vi jobba hårt för att växa och utveckla bordtennisen över tid, helt i enlighet med vår långsiktiga strategi där nyckelorden är synlighet, hållbarhet och tillväxt, säger en mycket nöjd Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

Fokuset på de sociala aspekterna där även en bred allmänhet engageras var något som tilltalade Söderhamns kommun som är mycket positiva till det unika avtalet.

– Svenska Bordtennisförbundet har presenterat ett bra upplägg för att genomföra sina arrangemang i nära samverkan med den lokala klubben. Arrangemang som lyfter SUIF som förening, vårt bordtennisgymnasium och Söderhamn som aktivitetsstad. Vi är jätteglada att samarbetet blir av och hoppas kommuninvånarna ser möjligheten att bekanta sig med sporten och talangerna i världens snabbaste bollsport, säger kommunstyrelsens ordförande John-Erik Jansson (C) om samarbetet.

Förening-Förbund-Kommun
– Efter ett väl genomfört Junior-SM i maj 2018 och en lika väl genomförd landskamp i EM-kvalet mellan Sverige och Spanien, har SUIF nu fått förbundets förtroende att genomföra Senior- och Para SM i Söderhamn 2020, säger Söderhamns UIF:s ordförande Gunnar Skoglund och fortsätter:
– Detta har möjliggjorts genom det avtal som nu tecknats mellan Söderhamns kommun och Svenska Bordtennisförbundet. Vi är glada och stolta över att vår kommun fortsätter att stötta vårt arbete med att utveckla bordtennisen i Söderhamn. Vårt motto är fortsatt: Ungdomen är målet - Eliten är medlet.

Petra Sörling
Styrelsordförande Svenska Bordtennisförbundet