Veteran-EM 2017 till Sverige 2017

Svensk bordtennis fortsätter att ta hem stora internationella evenemang. Sverige och Helsingborg har tilldelats arrangörskapet för Veteran-EM 2017.

- Det är viktigt att vi har stora internationella evenemang på hemmaplan för att marknadsföra och utveckla vår sport, och bordtennis är ju en fantastisk sport som man kan spela hela livet. Det känns också kul att tävlingen avgörs i Helsingborg där vi har BTK Rekord, en förening med stor erfarenhet av tävlingsarrangemang, säger Petra Sörling, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet.

I våras beslutades att Sverige fick arrangörskapet för lag-VM 2018. Parallellt med det pågick kampanjarbetet för att ta hem ytterligare ett internationellt mästerskap. Vid det Europeiska bordtennisförbundets styrelsemöte i Bratislava idag (12 december) presenterades upplägget för Veteran-EM i Helsingborg 2017 och några timmar senare var beslutet fattat.

- Det känns mycket bra att nu skörda frukten av drygt ett års kampanjarbete, säger Henrik Gidlund, Senior Project Manager på Event in Skåne, och betonar vikten av samarbetet mellan Svenska Bordtennisförbundet, Helsingborg Stad, Event in Skåne och BTK Rekord.