Nu tar vi ett ännu ett spadtag för att lösa bostadsbristen – både för människor och djur

PRESSINBJUDAN

Välkommen till ett första spadtag för konceptet Stockholmshusen med nya efterlängtade lägenheter.
Samtidigt löser vi bostadsbristen för våra vildbin och fågelfamiljer.

I Tensta bygger vi nu Svenska Bostäders allra första Stockholmshus med närmare bestämt sju punkthus och totalt 172 lägenheter.

Här kommer många familjer bo och umgås på våra gårdar. Och vilka gårdar det kommer att bli! För nu tar vi hjälp av Spånga bys 4H gård som ligger alldeles intill. Deras starka häst kommer att ta hand om transporten av jordmassan till våra blomstrande rabatter. Som trädgårdsmästare har vi våra egna vildbin som nu får egna bihotell som tack för hjälpen. Dessutom sätter vi upp nya holkar som fågelfamiljerna kan flytta in i. Det blir ett stort inflyttningskalas när allt står klart!

Välkommen fredagen den 1 juni kl 11.

11.15 Åsa Steen, tf VD Svenska Bostäder hälsar välkomna
11.15 Ann Margarethe Livh, demokrati- och bostadsborgarråd
samt ordförande i Svenska Bostäders styrelse
11.20 Henrik Landelius, Sverigechef NCC Building
11.25 Första spadtag

Lättare lunch serveras efter första spadtaget

Fakta om Stockholmshusen och kvarteret Ledinge 1

Stockholmshusen är en satsning för att snabbt och kostnadseffektivt bygga tusentals hyresrätter. För att lyckas med det så arbetar bostadsbolagen och stadens förvaltningar gemensamt med hela processen från start till mål: allt från markanvisning, till utformning av husen, handläggning, upphandling och byggnation. Målet är att byggstarta 3 500 - 5 000 hyresrätter fram till år 2020.

Kvarteret Ledinge 1 består av 172 hyresrätter i sju punkthus kring en gemensam gård. Inflyttning planeras att starta år 2020. Kvarteret är den första byggstarten av Svenska Bostäders olika projekt inom Stockholmshusen och det första med punkthus.

Många stockholmare har sitt hem hos oss. Några av de hus vi förvaltar tillhör stans allra finaste kulturarv. Vi ägs av stockholmarna och har fått i uppdrag av dem att bidra till att huvudstaden växer och utvecklas genom att förse stan med bra bostäder och lokaler.
svenskabostader.se