Svenska Henrik är snabbast i världen

Henrik Raimer från Stockholms fallskärmsklubb tog under onsdagen världsrekord i Speed Skydiving, med den sanslösa hastigheten på 601,26 kilometer i timmen. Världsrekordet togs under VM i fallskärmshoppning i Chicago.

Det var under det femte tävlingshoppet Henrik Raimer, 31 år från Uppsala, slog alla rekord genom att för första gången i tävlingssammanhang slå 600 kilometer i timmen. Efter domarna sagt sitt klubbades hastigheten 601,26 kilometer i timmen. Men redan under hopp två lyckades han slå nytt svenskt och nordiskt rekord med sitt resultat på 517,14 kilometer i timmen.

Tävlingsgrenen Speed Skydiving är en relativt ny disciplin inom fallskärmssporten där man helt enkelt mäter snabbaste hastigheten över en bestämd sträcka.

Hastigheten en människa i frifall kan uppnå bestäms närmast av två faktorer: kroppsvikt och kroppsposition. I en stabil frifallsposition med magen ner mot marken kommer man normalt upp i hastigheter runt 200 kilometer i timmen. En stabil head down-position i friflygning ligger normalt på mellan 240 och 290 kilometer i timmen. Om man därefter minimerar luftmotståndet med slimmade kläder och bättre positionering uppnår fallskärmshopparen hastigheter runt 480 kilometer i timmen. Att då som Henrik Raimer uppnå 601,26 kilometer i timmen är närmast makalöst.

Nu kvarstår några rundor innan vi vet vem som blir världsmästare, men alldeles oavsett jublar fallskärmssverige för vår snabbaste man, Henrik Raimer.

Ni når Henrik på telefon: 070 350 7385

Tänk på tidsskillnaden.