Tävling i fallskärmsgrenen kalottformation pågår i Gryttjom, Tierp!

17-19 augusti pågår tävlingen Anders Sandvik Memorial i CF-2 sekvens. Tävlingen arrangeras av Fallskärm Gefle CReW Club i samarbete med Svenska Fallskärmsförbundet, Svenska Flygsportförbundet och Stockholms Fallskärmsklubb.

Tävlingarna sker i Gryttjom, Tierp, och tävlande kommer ända från Qatar och Rumänien för att delta. Svenska landslaget i CF-2, Team Entangled, tävlar för Sverige. Laget lyckades tidigare i år försvara sitt SM guld och består av Jonas Nilsson, Lars Eriksson och kameraman Henrik Norin.

I grenen kalottformation, som på engelska heter Canopy Formation och förkortas CF, går tävlingsmomentet ut på att man flyger ihop sina fallskärmar till förutbestämda formationer. Laget försöker hinna genomföra formationerna så många gånger som möjligt på tid. För CF-2 sekvens är tävlingstiden en minut, för CF-4 sekvens två minuter och för CF-4 rotation 1,5 minut. I grenen sekvens bygger två (CF-2) eller fyra (CF-4) hoppare under skärm formationer enligt en lottning som kan se olika ut för varje tävling och hopp. En tredje alternativt femte hoppare filmar allting, också under skärm.

I grenen rotation bygger fyra hoppare under skärm en "stack", en formation i rad uppifrån och ner, och låter sedan personen i topp förflytta sig längst ner så många gånger som möjligt under arbetstiden på 1,5 minut.

Kontaktperson för tävlingsresultat och övrig tävlingsinfo:  Lennart Vestbom, e-post: lennart.vestbom@swipnet.se, telefon: +46 73 - 987 99 89.

Foto: Henrik Norin

• team entangled