Svenska Fönster tar över Alupartner AB:s verksamhet

Fönsterproducenten Svenska Fönster tar nu över Alupartner AB:s verksamhet, som bearbetar aluminiumprofiler. Företagen har sedan tidigare ett långvarigt samarbete.

– Det här är ett naturligt steg för oss, säger Beatrice K Henriksson, VD för Svenska Fönster.

En överenskommelse har slutits om att Svenska Fönster tar över Alupartner AB:s verksamhet, som bearbetar aluminiumprofiler. Övertagandet sker via en inkråmsaffär. De båda företagen har ett långtgående samarbete som sträcker sig flera år tillbaka i tiden. De ligger också vägg i vägg i Edsbyn.

– Det här ett fullständigt naturligt steg för oss. Dels för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas, men också för att kunna ta nästa steg i vår verksamhet. På det här sättet integrerar vi ytterligare en del i värdekedjan och blir på så sätt en ännu bättre leverantör till våra kunder, säger Beatrice K Henriksson, VD för Svenska Fönster.

De cirka sextio anställda på Alupartner AB stannar kvar och fortsätter sitt arbete som vanligt. Verksamheten på Svenska Fönster fortsätter även den utan avbrott eller förändring. Det formella övertagandet sker den 1 september 2020.

– Jag är helt trygg med att låta Svenska Fönster ta över verksamheten. Det är, som sagt, det naturliga steget för att göra verksamheten ännu bättre, säger Joel Strandell.