Borlänge-klass vinner resa till Kolmården i rikstäckande miljötävling

Klass 6b, Kvarnsvedens skola i Borlänge, vann Svanens och Natur & Miljöbokens rikstäckande klasstävling läsår 12/13 och med detta en resa till Kolmården, med övernattning.

Årets uppgift var att eleverna skulle fota vad ”hållbar konsumtion” betyder för dem. Syftet var att eleverna skulle reflektera över sin egen roll i hur de kan bidra till en hållbar konsumtion och fundera över frågeställningarna; Vilka utmaningar och lösningar finns? Vad är bra val för miljön idag? Hur vill elever forma samhället så att vi kan uppnå en hållbar konsumtion?

Natur & Miljöbokens klasstävling är mycket populär, varje år skickar elever från hela landet in fantasifulla bidrag. Det var många kreativa och uppfinningsrika bidrag vilket gjorde det tufft för juryn.
Linn, Caroline, Jennifer, Emanuel, Benjamin, Elin och Alice i klass 6b, Kvarnsvedens skola i Borlänge lyckades bäst och vann årets tävling med sitt bidrag. I fotot tar eleverna upp hur mycket vatten det går åt att göra ett enda par jeans, kommer med förslaget att man kan laga gamla jeans och därmed spara på jordens resurser och visar upp en hemgjord jeansklänning, tillverkad av gamla jeans.

Juryns motivering lyder:

”För ett välkomponerat, detaljrikt och visuellt starkt bidrag där eleverna på ett tydligt sätt tagit upp problem och lösning på dagens konsumtion.”
Juryn bestod av Ragnar Unge, VD för Svanen, Silvy Bohlin, pressansvarig på Kolmårdens djurpark och Stellan Sandh, VD för Svenska Kunskapsförlaget.

Det är Linn, Caroline, Jennifer, Emanuel, Benjamin, Elin och Alice i klass 6b, Kvarnsvedens skola i Borlänge som jobbat fram bilderna efter att hela klassen stått som idegivare. Deras arbete har gjort att deras klass vinner resan till Kolmården. Där väntar lägerskola i 2 dagar med en övernattning  samt besök på Svanenmärkta Vildmarkshotellets Spa.

Prisutdelning sker 25/4, klockan 11:00 på Kvarnsvedens skola, Borlänge. Vi välkomnar press.

9 stycken klasser kom på andra plats och eleverna i dessa klasser får varsitt diplom och presentkit med somriga Svanenmärkta produkter som en frisbee från Dantoy t ex.

Andrapristagarna är:

• Klass 5, Sameskolan, Kiruna

• Klass 6B, Prästslättskolan, Karlshamn

• Klass 5C, Guldhedsskolan, Göteborg

• Klass 4-6, Långseruds friskola, Säffle

• Klass 5, Holstagårdsskolan, Helsingborg

• Klass 6, Jörlandaskolan, Stenungsund

• Klass 6, Bodaskolan, Borås

• Klass 6, Myranskolan, Gällivare

• Klass 6, Kroksslättsskolan, Mölndal

Samtliga vinnande bidrag kommer att presenteras på Svenska Kunskapsförlagets webbplats; www.kunskapsförlaget.se.

Samtliga bidrag i tävlingen kan du se på Svenska Kunskapsförlagets Facebooksida

För mer information;