Pressmeddelande -

Hållbar Konsumtion - Svenska Kunskapsförlaget arrangerar miljötävling för skolelever

Svenska Kunskapsförlaget arrangerar återigen en rikstäckande klasstävling. I år sker det i samarbete med miljömärkningen Svanen. Temat är ”hållbar konsumtion” och tio klasser uppmärksammas. En av dem går vinnande ur leken och får uppleva en djurisk äventyrsresa på Kolmården!

Vi på Svenska Kunskapsförlaget vill få barn att känna sig delaktiga i en av vår tids största utmaningar, hållbar utveckling.  Detta gör vi främst med våra publikationer, Natur & Miljöboken, som når skoleveler i 224 kommuner över hela Sverige, och e-boken, vårt digitala läromedel, men även genom att anordna en kreativ klasstävling varje år.

Den populära tävlingen har lockat tusentals klasser att delta varje år. I år får Sveriges skolelever uttrycka sig med fotografier. Vi vill lyfta fram frågorna om utmaningar och möjligheter, vad bra miljöval kan innebära - och hur barnen, vår framtid, kan bidra till och mana oss vuxna till att bli miljömedvetna.

Hur går tävlingen till?

Alla elever i deltagande klasser ger sig ut på upptäcktsfärd i omgivningen och fotograferar vad hållbar konsumtion innebär för dem. Skildringen kan vara bokstavlig eller rent symbolisk, här är det fritt fram för fantasin. Varje klass väljer sedan tillsammans ut tre bidrag som representerar dem i tävlingen och lämnar sina bidrag på Kunskapsförlagets Facebooksida, senast den 1 mars 2013.

Och vilka är priserna…?

10 kreativa klasser väljs ut, varav en vinner första pris. Första pris är en äventyrshelg på Kolmården, ett fullspäckat program under två dagar med övernattning i djurparken, besök med pooldopp på det Svanenmärkta Vildmarkshotellet och självklart spännande möten med djur. 9 andra klasser vinner, förutom äran, ett presentkit med Svanenmärkta produkter.

Läs mer om klasstävlingen på www.kunskapsforlaget.se